Dositej Obradović u Hopovu

| |

раљ

ПН РИНИ

п Ини",

846 Доситеј Обрадовић у Хопову

приказа, игре речи; често се свему овом спољашњем накиту жртвовала и поука. Особито се велика важност поклањала буђењу интереса п одржању пажње у бСеседама, више пута врло извештаченим средсвима. 27)

По овим правилима је Гољатовски и сам своје беседе саставио. У овој књизи су беседе на господске и 6 городичне празнике и на Кретов Дан; у додатку су проповеди на св. Георгија, Николу, Петра и Павла, Илију, Јовапа, Михајла и Антонија Печерског, па крају су испричана некоја чуда пресв. Богородице, међу њима и чудо о блаженом Доситеју. Да је Доситеј Обрадовић ову књигу марљиво читао, сведоче његове побожне папомене које је овде онде уписао, показујући тиме своју заинтересованост за предмет.

По садржини су мпого значајнија и за нас Србе интереснија два зборника беседа Симеона Полоцког Обфд» душевни п Вечерн душевнан.7>) У првом зборнику су штампане недељне проповеди у другом празничне. Наслов првога зборника тумачи Полоцки у предисловију. Говорећи о важности црквене проповеди вели: „Умљтелихђ азђ гладнимљ православне хљ душамљ духовнујо трапезу, об5дљ душевни! отђ шишљ слова божји уготовати и представити во дни воскресни на

за) Гољатовеки учи како треба заинтересовати слушаоце и за идућу проповед. Ако, на пр. говориш на Цвети, можеш завршити беседу овако: „Православни хришћани, молим вас да будете побожни, да долазите у цркву и да се Богу молите, јер ће ове недеље бити страшни суд“. То рекав, сиђи с амвона. Кад страсне недеље будеш говорио о страдању Христову, овако почни: „Правосл. хришћ., на Цвети сам вам рекао, да ће ове недеље бити страшни суд. Да, сад ће Пилат и Јевреји осудити Христа на смрт. Биће страшни суд и онда кад господ Ме. Хр. буде евима људима судио, али је и сад, јер човек суди Богу“.

25) Види Белешке о Доситејевој лектири у Хопову бр. ЈУ на крају ове главе.