Dositej Obradović u Hopovu

Глава ХИ! Образовање Доситејево у Хопову 94Л

веелфтное попришце вђ насвиценје спасенное“. Настављајући алегориско приказивање у предисловију друге књиге тумачи: „Вљ прешедшее лбто представивђ вамљ православиммљ хртетаномђ оббдљ душевави, судихе Вљ пастолцее лбто предложити вечери душевнуло“. У Вечери има, у додатку, неколико беседа за нарочите случајеве, на пример, па џогребу приватног човека, па погребу војника, достојанственика, побожног архијереја и т. д. а неколико беседа за особите савремене прилике: против народних празноверица, 0 Св. Пиему.

Као беседник Полоцки је такођер ученик схоластичке реторике: и у његовим беседама има примера из митологије, упућивања на старе Философе, на језујитеке пшеце, али их одликује нека простота и природност стила; он вшше воли причање и описивање него апстрактно расправљање, и чешће хоће у проповедима да задре у практичан живот. Особито га иптересује васпитање омладине и образовање народа.

У проповеди о Блудноме Сину (у Оду) истиче Полоцки да су често родитељи, управо, криви што су пм деца неваљала. „Откуду честинхљ родителећ чада злонравје стижутђ, повбмђ вамђљ истину ради пеправленји: отђ матернл ласкателства, отђ отча ненаказанји, от обогоже пространновоспитавји. Бла-

житђ мати малаго смна малуго злобу, а злоба вђ сердић

аки тернје коренје си утвержаетђ п смну растуцу,

ерастетђ злоба паче“. (тога родитељи треба да се.

труде око васпитања своје деце. А средства васпитања су ово: 1) батине; 2) треба га чувати од рђава друштва; 3) родитељи нека пазе да не даду деци рђав пример, јер деца виде зло у родитеља па пођу ва њима. Благо родитељима који могу бити узор својој деци. „Блодиштеса убо, о родптеле, да не будете дутегубпвг чадђ вашихљ соблазвнио жила вашего. Да

вђете же, ако отецљ долженђ естб бнти вђ дому аки

солнце, мати же аки луна, чада нко звђадн“. 4) Ро-

дитељи треба већ од детпњетва да децу уче, наравно