Dositej Obradović u Hopovu

а

(5 156 с2

Глава ХЛ Образовање Доситејево у Хопову

нехотице пада у очи њихова сличност с некојим мислима Доситејевим о васпитању и образовању. Је ли ово утицај (имеонов, то питање засад остављам па страну.

(поменуо сам напред како је митрополит Ненадовић у циркулару о врачању и чарању употребио мпели Спмеона Полоцкога. Осим тога је наредио да се недељом и о празницима читају у дркви проповеди Полоцкога из Обеда п Бечере.2б) Сад могу овде додати још један случај у којем је Симеон Полоцки доспео међу Србе. У хоповској књижници има рукошшена књига Василија Недељковића с натписом Пођјчителна слова недфлнан чревљ цфлан годљ. Марљиви учитељ Доситејев у Хопову, у доцнија времена, као игуман хоповски, преводио је из руских књига проповеди и читао их је у цркви. У рукопису има 19 проповеди из Обеда а 1 из Вецере.7) Ова последња је проповед о којој сам напред рекао да Је Из ње Ненадовић употребио мисли. Наслов јој је: „Поученле

26) „Место проповеди заповедио је (Ненадовић) да се сваке недеље и празника чита слово из књига названих ОббБдБ духовнеш и Вечера“. Ово казује Јован Радић у Историји Катихизма стр. 30 (Издање Браће Јовановића).

27) Иза прве проповеди у књизи има запис: „Сје проповфди преписане собственноло руколо свосо почившимљ Ваеплемљ Неделковичемљ, игуменомђљ бмвшимђ вђ мон. Хоповђ г. 790%. По повезу се види да је првобитно свака беседа била уписана у засебан свезак, па су свесци после увезани у књигу. Из Оббда су проповеди: 1, > (две), 8. + и 5 недеље Вел. Поста, на Цвети, у недељу после Духова 8, 5, 6, (5. 9. 10, 11, 18, 17, 26, 30. Из ечере је проповед против празноверица и врачања. На некојим беседама је забележено кад су прочитане; према тим белешкама је прочитана беседа о раслабљеном 29 апр. 1189, о мироносицама 11 апр. 187 и 18 апр. 1792, у другу недељу по Духовима 18 јуна 17188, Ш н. по Дух. 17 јуна 1189, ТУ н. по Д. 13 јуна МУ И нед. 24 јуна 1787, УП 28 јула 1788, 1Х 18 јула 1186, Ж 0 авг. 1189, ХИП 11 авг. 1790, ХХП 8 авг. 4787, ХХЈУ 2 септ. 1196.

Петрињи

с