Ekonomist

62

Наши трговачки путници и агенти, који раде на домаћој пијаци, увек су оптерећени порезом за свој рад, било да плаћају порез као самостални трговци (агенти) било као намештеница у радњи (трговачки путници). Ако би, дакле, страни трговачки путници и агенти били ослобођени од порезе за послове закључене код нас, они би, самим тим, били у повољнијем положају. Додаћемо одмах, да се ово фаворизирање страних трговачких путника и агената, путем пореског пре ваљивања, распростире и на наше трговце и индустријалце, т. ј. и они долазе, услед овог пореског ослобођења, у неповољнији положај — и то на нашој властитој пијаци — према трговцима и индустријалцима из иностранства.

Једва је и потребно нагласити, да се не може наћи ниједан оправдан разлог, који би нас могао одлучити, да фаворизирамо стране привреднике према нашим домаћим, на против свака мудра привредна политика имаће овом супротне тежње.

Друго је питање, на коме се морамо задржати са неколико речи: на који се начин врши порезивање страних трговачких путника и агената»

Било би, сумње нема, најправилније, кад би се за основу порезивања узела зарада, коју та лица вуку из свога рада на нашој територији, а као мерило за висину те зараде могли би се узети број и вредност послова закључених на нашој територији. Али из многих и многих пореско-техничких разлога овај начин порезивања није подесан, те је, у место тога, у свима државама заведено порезивање у форми таксе при визирању

легитимационе карте, т. ј. кад стран трговачки путник визира код нас своју легитимациону карту, онда пореска власт не плаћује од њега таксу за ту визу, а величина исте одређује се: према времену које ће он код нас провести, и према броју фирми које заступа). Тако на пр. плаћали су, пре рата, страни трговачки путници и агенти у Шведској на име таксе за издавање трговачког пасоша 100 круна месечно, уз додатак од по 50 круна за сваку нову фирму коју агент заступа. M. T.

!) Често је место визе долазило издавање домаћег трговачког пасоша, па се наплаћивала такса за издавање истог.