Ekonomist

194

Одвраћање транзита одн. губитак у железничким приходима који је услед тога наступио, дошло је, казали смо, због тога, што је наша железничка дирекција повећала подвозне ставове. Према томе, лек је био индициран: имали су се спустити подвозни ставови, па да се транзит понова привуче на наше пруге, — а за ово спуштање није било потребно правити неку нарочиту конвенцију, а најмање са онаквим условима и обавезама.

(Остаје нам да одговоримо још на једну примедбу, која би се, евентуално, баш у овом питању — у привлачењу транзита — могла учинити.

Ми можемо привући транзит на наше пруге на два начина: а) аутономним путем, т. ј. спуштајући по потреби подвозне ставове не правећи никаквих конвенција са другим државама; или 6) уговорним путем, т. ј. закључујући са другим државама уговоре у томе циљу, — да ли ће се употребити један или други пут, то зависи од конкретних прилика.

У питању које нас интересује ми смо могли употребити било један било други пут, и стога нећемо а рпоп обележити као погрешан уговорни начин решавања. Али, усвајајући и овај начин решавања, могли смо са пуно права захтевати, да се не чине онако грубе грешке као што је то овде учињено. Ми смо те грешке у ранијем излагању већ саопштили, те нам остаје само да их рекапитулирамо.

1) Уговор има да буде двостран, т. ј. да створи права и обавезе одн. повластице н контра-уступке и за једну и за другу страну: ми смо дали Италији, за њен извоз у транзиту кроз нашу државу, повластице на нашим железницама, иу накнаду за то могли смо захтевати исте повластице за наш извоз у транзиту кроз Италију.

2) Уговор између наше и Краљевине Италије имао је да креира права и обавезе само за нас двоје као сауговораче, а не, као што је овде учињено, и за неке треће државе. А ако је, како то изгледа, било потребно привући транзит и из тих трећих држава, онда се имала правити мулти-латерална конвенција са свима заинтересованим државама. Поступајући на тај начин ми не бисмо давали, као што је учињено, атаг5концесије, већ би за повластице које смо дали и аустријској и чехо-словачкој роби на нашим железницама, добили исте