Ekonomist

220

правац са северагна југ, према чему је и цео саобраћај требало оријентисати у противном од досадањег правца. Тако је у први наш програм за израду нових жељезничких путева уврштен жељезнички спој Тител—Орловат са мостом преко Тисе (Пруга од неколико километара је изграђена али мост ни данас није довршен, док је велики колски железни мост преко Дунава код Новог Сада, једна од најважнијих веза Бачке са Сремом, односно севера са југом, пре годину дана срушен у Дунав). Исто је тако у први програм најхитнијих жељезничких радова уврштен мост Београд— Панчево, који би имао да веже Банат са Београдом односно преко Србије са Јадраном. Ни једна наша покрајина, која је по Ослобођењу ушла у склоп наше државе није тако слабо везана са осталим крајевима као Банат. Једини железнички спој Баната са осталим крајевима је мост у најсевернијем нашем крају код“ Сенте. Мађари су овај мост подигли само за локалан колски саобраћај и тек за време рата положене су преко њега железничке шине. Тај мост дакле по своме географском положају а нарочито по својој конструкцији ни издалека није у стању да одговори задаћи, коју данас има да врши. Друга је веза дунавски Трајект Ковин—Смедерево а сав остали промет Баната са другим покрајинама врши се бродовима Дунавом и Тисом и каналима Тамишем и Бегејем. Претовар из воза у брод и обратно из брода опет у воз отежава и поскупљује сваки транспорт нарочито транспорт пољопривредних продуката као што је то случај у Банату. Но и тако транспортовање предпоставља несметану пловидбу. Зими када наступе магле и када Дунавом и Тисом пођу санте леда престаје и тај саобраћај. У том случају престаје и трајектовање код Смедерева, Банат је онда просто одсечен од целе Краљевине. Колики је стратегијски значај моста Београд—Панчево, није наше да испитујемо. Међутим и сваки лаик увидеће његову важност с обзиром, да Банат са суседним државама граничи сухом и као длан равном границом, док га од свога залеђа дели Дунав и Тиса. Исти је толики и- економски значај. У моменту када - стану бродови цео се банатски извоз и увоз, у колико се не врши далеко заобилазним и апсолутно недовољним путем преко сенћанског моста, обуставља. Престаје извоз пшенице, кукуруза, шећерне репе, конопље, дувана, вина и свих осталих