Ekonomist
239
3. најзад и палијативне мере социјалне политике у смислу редовног издавања помоћи и потпора незапосленим радницима.
Свакако је наш положај у смислу сузбијања безпослице много повољнији, рецимо, од Енглеске: нисмо још искористили до краја све могућности наше привреде; лепе шуме, плодна поља, богати рудници још чекају да буду експлоатисани. Индустрија- може да се развија, јер и до сада увозимо многе продукте и артикле, за чију израду у земљи имамо све неопходне предуслове — сем капитала. А за његов долазак из иностранства је снажење валуте ипак најбоље средство.
Ал. Вегнер
Такса на акције и рок трајања акционарских друштава.
После рата наша је држава, као уосталом и већина осталих, увећане расходе у главном покривала повећањем посредних пореза. У послератним изменама закона о таксама акционарска друштва су оптерећена знатним повећањима дотадашњих такса. Тако су пре рата плаћала акционарска друштва у Србији таксу за одобрење правила која се кретала од 109 до 300 динара, пр ма врсти пословања друштва, док данас та такса износи 10", од одобрене главнице, што наравно износи куд и камо већу суму. Раније су поменута друштва плаћала на име таксе на акције по 0:80 од 100 динара, доцније та такса повећана на 2 до 4'/, па је дигнута чак до 67, но доцније је ипак снижена на 2"/, за акције на име и 4'/, на акције на доносиоца.
Али иако су ова повећања врло велика, ипак она нису изазвала јаких протеста у јавности, јер су у главном била умесна, пошто су раније таксе биле и сувише ниске.
Међутим друге неке одредбе закона и његове примене наишле су на једнодушан протест свих заинтересованих друштава, не толико због висине тарифних ставова колико због њихове неправилности и, може се рећи, њихове нелогичности.
Тако вишак, који акционари полажу преко номинале акције, приликом уплата акција нових емисија, а који иде у резервни фонд, сматран је, до скора, као добит друштвена и према томе као такав и порезован. Припиком последње измене закона о таксама, морао је законодавац изрично нагласити (1. Бр. 10., нап. 3) да то није добит и да не подлежи плаћању порезе на добит.
ЕКОНОМИСТ 16