Ekonomist

447

Pomorski i vodeni putevi između naše zemlje i Bliskog Istoka.

Pomorske veze između pristaništa naše Kraljevine i Turske neznatne su, ili bolje reći nikakve. Redovne linije naše freovinskemornarice sa Bliskim Istokom ne idu dalje od Patrasa, to je nedeljna linija „Jadranske Plovidbe“ Trst—Sušak' za pristaništa našeg, albanskog i grčkog primorja do pomenute {ele de ligne. Engleski „Cunard Line“ ij italijanski „Llojd Triestino“ vezuju neke naše domaće luke (Gruž i Split) sa Krfom. Prva je veza neredovita, druga u limiji „Levante Soria“ dotiče na polasku splitsko pristanište, Nikakvo parabrodarsko društvo, ni domaće ni strano, ne vrši dakleredovan saobraćaj ismeđu nacionalnih pristaništa i Turske.

Zbog toga naša trgovina sa Turskom nailazi na teškoće železničkih puteva preko Bugarske ili na one preko stranih pristaništa.

Glavnu ulogu posrednika između Turske i naše Kraljevine, a u punojačoj meri između Turske i Čehoslovačke i Austrije, vrši tršćansko pristanište, koje je snabdeveno prvoklasnim komunikacijama sa Bliskim Orijentom. Zahvaljujući njima, Trst je u poslednje vreme malo ne dostigao predraino stanje tranzime frgovine. Od onih 445.744 kvintala robe, koja je u 19983. e. iz Trsta meta n Tursku, veći deo je iz Čehoslovačke (šećera 229.599 kvintala, metala i mašina oko 40.000 kvintala), a dosta toga iz Austrije (hartija) i iz naše zemlje (drva, tanin i koža),

Pet redovnih parobrodskih linija vežu Trst sa Bliskim Istokom: „Linija Levante Sorija“ do Grčke, Egipta, Palestine, Male Azije i Carigrada; „Egeo-Adriatico“ do Krfa, Pierja, Smirne i Caпотада; „Linija Celere-Adriatica“ i „Celerissima Adriatica“ malo ne direktna do Carigrada.

Jedini pomorski put kojim se može koristiti naž izvoz prema Istoku ide dakle ili direktno preko Trsta, ili iz naših pristaništa do Krla i Paftrasa, pa dalje do svoje destinacije sa parobrodima „Tršćanskog Појда“. Ovaj poslednji put skopčan je sa troškovima prekrcavanja i ležarine ı Krfu. Plovidbeni red ove kombinovane Veze je sledeći: sa parobrodima „Jadranske Plovidbe“ do Krfa, dolazak u Krf svake srede po podne, magacionovanje na Krfu do petka i utovarivanje robe na parobrode „Tršćanskog Llojda“ za Levant. linija („Levante Celere“, koja stiže u Carigrad idućeg utor-