Ekonomist

569

циљу, да се пореско оптерећење друштава обвезаних јавном полагању рачуна сведе на праведну, сношљиву меру. =

II.

А) Чл. 56 Поменутог Закона о буџетским дванаестинама

заведен је у целој Краљевини нови порез на телесне раднике, који се има наплаћивати од сваке, па и од најмање радничке зараде. - Овакав начин наплате пореза на приход од личног рада коси се са принципом, који је признат и спроведен у свима постојећим пореским законима наше Краљевине, наиме са начелом, да је приход од личног рада до извесне границе ослобођен пореза (чл. 58. србијанског Закона о непосредним порезима, одредбе о ослобођењу мунимума доходка потребан за живот у законима осталих покрајина). То исто начело признато и у нашем Уставу, чији чл. 116 одређује. да се порез плаћа по пореској снази.

Б) Упуством за разрез и наплату пореза од телесних радника, који је издала Генерална Дирекција Непосредних Пореза 12.-У. 1925. год. под бројем 16.929 премашене су без законске основе границе оптерећења, које предвиђа поменути чл. 06 закона о буџетским дванаестинама.

1) Поменутим упутством наређена је наплата војно-коморског приреза и ако је у чл. 26. поменутог закона сасвим децидирано наглашено, да ће сви телесни радници од 1. априла Т. г. плаћати у име државног пореза и свих осталих државних и специјалних приреза изузев инвалидског пореза и ванредног приреза 2'/, од годишње зараде; дакле за наплату ма којег другог пореза и приреза од зараде телесних радника; поред поменутих нема законске основе, па ни за наплату војно-коморског приреза; чл. 59. Закона о буџетским дванаестинама садржи општу одредбу, којом се уводи у живот војно коморски прирез по чл, 242, Закона о устројству војске. Оваква општа одредба не може никако укинути одредбу чл. 26. која је специјална одредба за телесне раднике; у осталом је чл. 242 Закона о устројству војске ранија одредба, која је сада модификована новом одредбом чл, 56, закона о буџетским дванаестинама.

2) Поменутим упуством Генералне Дирекције Непосредних Пореза тражи се јемство послодаваца за порез телесних радника и за прошло време, у које радник није био запослен код њих, за овако повишење јемства нема законске основице, а није ни стварно оправдано, да неко лице јемчи за нехат другог лица са којим није стајало ни у каквој вези.

8) Код изналажења инвалидског пореза и војно-коморског приреза има се према упуству годишња зарада узимати са 365 струким износом дневне зараде, а ако је законом о за-