Ekonomist

869

и сам министар, ослобођен детаља и у мери да се посвети општој политици, да даје директиву и врши ефективну контролу у своме оделењу. „Он има слободу да дискутује са министром; али, кад је закључена дискусија, он нема ништа друго него да изврши помоћу својих канцеларија оно што је министар одлучио. У детаљима примене закона и уредаба, он није спречаван од шефова, подшефова и аташеа уз кабинет који облетају око француских министара. Све лежи на њему да би дужност била добро извршена. Он води рачуна 0 својим актима, јер министар је дужан да бди над свима, али не претендује се да му се да савет о најбољем начину да их изврши, јер министар не треба све да ради. Политичком човеку управљање, као капстану крмила његове лађе; администратору администрација, као што инжињеру загрејавање и машине на лађи.“

У Француској као и свима демократским државама на континенту, недостаје таква институција. Тамо је такође, ма да у другој форми него што је то у Америци, у опште административан елемент потпуно апсорбован политичким, и реформатори у овоме налазе једну од главних мана режима приписујући јој нерад и неред, у коме се ваљају велике државне гране, и ради којих јавно мњење почиње да се узнемирује. Страшна криза, кроз коју је Француска прошла у рату, по њима, јасно је показала нужност да се промене заблуде досада следоване. И реформатори дискутују који од два система треба увести.

Кад се изврши поређење између ова два система, енглеског и оног који „предлаже Шардон, онда се може утврдити ово: међу њима постоји додирна тачка, што и по Шардоновом предлогу министар задржава „суверено право“ контроле једног претставника народа, као што задржава и даље своју парламентарну функцију какву и данас има и чак при томе му се поверава да доноси одлуке о свима важнијим пословима како је то напред речено. Међу њима има дакледодирне тачке у колико и други (не само први) предлог задржавају основно начело парламентарног система, установу министра као политичког органа и делегата народног. Али и разлика међу ова два предлога није никако мала и незнатна,

Економист -57