Ekonomist
67
свају се називи сирабастал и арди—сурме. У овом дуванском "центру сваки има свој нарочити начин класирања бербе. "Тако: а) у крају Јаки', максул, који износи 15 до 209/ доб"ре бербе, прва је класа: сира—пастал. 80—85"/, добре бербе, друга је класа, и рефуз, који од ресто бербе која се не рачуна у максул, износи 20—30%, и представља трећу класу. "Исто је, класирање и у крају Оваз). У крају Џебел“), максул је прва класа, сира-пастал је друга, где спада и рефуз. У крају Сован Јака“) арди-—сурме обухвата прву и другу класу, а рефуз трећу.
Врло често трговци купују дуван од произвођача несре"ђен, на низи, и тада се говори о продаји на куунше, или купују класиран сређен невезан и тада се говори о продаји на пасшал.
Откупљени дуван од произвођача сређује се за трговину "у трговачким магацинима, под надзором и по упутству нарочитих стручних људи и извежбаних радника. Начин сређивања и паковања разликује се од начина наше Монополске Управе.
Дуван се од произвађача купује по месту где је произведен, и назив места задржава све до ферментације. После ферментације дуван се манипулише и тада добија нове трговачке називе.
Манипулисани дувани деле се у главном у две групе: у басму (невезан) и дамибали (калуп).
Под басмом се разумеју дувани, који се не везују у калупе, већ се лишће ређа једно на друго по величини, боји и жаквоћи у виду ниске дуката.
Басму представљају најплеменитије и најбоље провенијенсе. Најбоља је басма Јака и кармишјека, које носе име по месту где се производе. За тим Кир-басма, или Кир-јака или
1) Крај западно од Ксантија (Скече):
2) (Ова, значи поље, равницу.
2) Џебел, значи брдо, планински крај.
г) Сован-Јака, или Соган-Јака је крај на падинама Родопа, источно од 'Ксантија, који је некада био чувен са производњом црног лука, који се тур=ски назива соган.
5»