Ekonomist
438
места. За мерило, како ће се дуго поједина новоградња ослободити пореза, узето је величина зграде. Тако су приземне зграде ослобођене за 5 година, једнокатнице на 10, двоспратне на 15, а трокатнице и више на 20 година. Ми држимо да је ово питање тиме довољно решено, будући да ће се у већим местима, услед овог ослобођења подизати претежно трокатнице, што је само у интересу изградње наших градова.
За пореску основицу узета је годишња кирија код оних зграда које се изнајмљују, а код зграда које нису изнајмљене најамнина која би се дала постигнути да је зграда изнајмљена.
Порез се одмјерује од најамнине, одбивши трошак одржавања, управе и амортизације. Узето је да ти трошкови изнашају:
а) у Београду, Загребу, Сарајеву, Љубљани, Новом Саду и Земуну 209, кирије;
6) у осталим градовима и бањама 25%, кирије;
в) у селима 30 |; кирије.
У колико се има у виду трошак око издржавања зграда и амортизација, није оправдано да се у великим градовима одбија за такове трошкове мање него у селима, будући да се у већим местима, обзиром на захтеве станара трошкови уздржавања далеко већи. Ну обзиром на чињеницу да је станарина у већим местима далеко већа него у мањим, оправдано је да се у већим местима од износа станарине пропорционално мање одбије у име трошка и амортизације.
Висина пореза предвиђена је са 209) од годишње фактичне или процењене најамнине. Уколико самоуправни прирези не буду превисоки, тај порез не би био висок, будући да смо и пре рата у појединим градовима Аустрије, имали порезе на зграде који су досизали 339] најамнине.
3) Порез на приход од предузећа, радња п занимања.
Кад се већ фундирани приход од зграда и земљишта посебно опорезује, онда је скроз оправдано да се посебно опорезује и фундирани приход од предузећа, радња а донекле и занимања, Будући да једно трговачко и индустријално предузеће, или једно слободно звање није тако фундирано као земљиште и зграде, оправдано је да порез на приход из ове делатности изнаша нешто ниже него што је порез на приход