Ekonomist

737

Питање вагона за хлађење још увек није решено. Поред несташице која се осећа у овој врсти вагона, налазе се исти у врло рђавом стању, тако да роба долави у место определења врло често у поквареном стању. Индустријалци су због тога принуђени да сами набављају вагоне ва хлађење уз енормне најамнице из Беча. Одсек за поделу вагона требао би да води рачуна пре свега о сталним својим муштеријама за специјалне вагоне, а не давати их како он то чини, у првом реду сезонским извовницима. Индустрија за прераду не може да искористи своје нузгредне продукте као: кости, крв, црева итд. Због тога тражи, да се укине извозна царина на кости, као и царина на црева, како би се ови артикли могли извозити. Незапосленост у овој грани индустрије је велика. Наднице су остале исте, али је цена прерађевина пала за 25%. Све што тражи је : да се не повлашћује извоз живе стоке, већ готовог фабриката.

Г. Стојиљковић, делегат Индустриске Коморе у Београду, наглашава критично стање млинске индустрије у Србији. Млинови у Србији раде у најбољем случају са 40% свога капацитета. Већина чиновништва и радништва отпуштена је. Нарочито тешко је млинска погођена индустрија високим каматама, које се крећу између 20 и 30% и то код банака, дочим се код приватних лица још више плаћа. Знатно су повећане у последње време и премије за осигурање млинова од пожара. Критикује, што су и сада ставови железничке тарифе врло високи. Треба пре свега смањити жељевничке ставове ако се жели да се брашно извози. Док износе подвозни трошкови ва један вагон брашна из Америке до Солуна само 2200— динара, морају србијански млинови плаћати за један вагон брашна до Солуна 3200 Дин., 3800 Дин., итд. према одстојању. Квалитет нашега брашна признато је бољи од американског; на жалост нађу се несавесни људи, који извозе рђаву робу. То се мора онемогућити. Нузгредни продукти наше млинске индустрије не моту се извозити пошто је тарифа превисока. Тако на пр. остаје млинарима кукољ непскоришћен, пошто се у тувемству не може употребити, а извозити се не може јер би подвозни трошкови премашили вредност робе.

Г. Д-р Предић, делегат Савева Војвођанских Трговинских Млинова, износи стање млинске индустрије у Војводини. Стање целе млинске индустрије је врло тешко. Постоји пре свега сувише велики број млинова. Млинска је индустрија у пре-

Економист 18