Ekonomist

748

ПАСИВА | i:

Главница Дин. 50,000.000 у кованом злату

од ове уплаћено. . - -. - - - 0.0. 30,0 30,0 Резервни фонд .......... 7,7 7,7 — Новчанице у течају. . . . .. . .| 55210 | 54701 | -- 182 РАЗНЕ ОБАБЕЗЕ:

по жиро рачунима ........ 890,7 386,9 | — 53,8

по равним рачунима ....... 99.0 265,98 | — 166,3

=

У току месеца септембра говорило се много о избору гувернера, пошто је досадашњем гувернеру г. Ђ. Вајферту истекао рок од четири године.

Управни одбор Народне Банке завео је једну погрешну праксу, да стално ва гувернера кандидује сву петорицу из своје средине. Међутим, тенденција је и Закона и Статута Народне Банке да се ва гувернера бира личност ван управе.

Гувернер треба да буде над управним одбором, на челу његову, као што каже чл. 24 закона. Погрешка је учињена, што у Статуту није мало ближе објашњено, ко може бити гувернер и што се не траже квалификације, као што је са извесних страна предлагано приликом дискусије о пројекту Статута на ванредном збору банчиних акционара.

Овако су сукоби између министра и банчине управе неизбежни, као што је сад случај, кад Краљевска влада испољава јасно намеру, да ва гувернера именује лице, које је ван банчине управе. Таква би личност била мање зависна од управе и имала би више успеха и утицаја код државних власти, него један наметнут кандидат кога надлежни министар, односно влада, неће. А увек су ти кандидати мање стручни него владини. -

Да гувернер треба да буде потпуно самосталан и независан од банчиног управног одбора, види се и по томе, што је чланом 52 банчиног Статута (тачка 5), гувернеру дато право, да обустави извршење сваке одлуке управног одбора, за коју налази да је противна ваконима земаљским пили интересима државним.

Може ли се то очекивати од једног гувернера који је постао ив средине управног одбора и коме једино пма и да благодари за ту велику част > Уместо да се долази по способности, спреми и угледу у привредном свету.

И по духу самог закона и Статута и по положају који има гувернер емисионе банке у другим европским државама, ми