Ekonomist

498

економије, на име шта већа добит на капитал. Зато се пак у оним случајевима, када тај циљ тражи проширење круга, — OH нешто прошири. Такво је стање н. пр. у картелима“ или чак у акционарним друштвима при емисији нових акција, Али је велика разлика у овом погледу између задруге и, н.пр. картела. Задруга држи круг својих чланова отвореним заради опште приступачности, т.ј. не само ради оних који су већ ушли него и ради оних који још нису ушли. Картел тежи да обухвати што више нових предузећа да ствари монополски положај, т. ј. искључиво ради већ картелисаних. Картели, пише Ми ег, јесу уједињења. гомилице богаташа, задруге су пак удружења широких народних маса. Шрви, као што се изражава УаТеп:, представљају асоцијације затвореног круга »фаворита расподеле«, други су асоцијације широких кругова који су »лишени савремене расподеле«. Наравно, и задруге се придржавају политике »отворених врата« најпре по егоистичким мотивима, будући да је за задругу и њене чланове врло често од користи повећање броја чланова п ширење промета. То је на пример нарочито јасно при потрошачким задругама. Али би било погрешно порицати, да се, сем егопстичког мотива политике »отворенпх врата« за економије које још нису ушле, у конкретном и пословном облику испољује оно »начело узајамног помагања, слободног и мирног сарадништва«, о којем, као што-смо видели, говори А. Н. Анциферов и које је, по његовим речима, »не само велико него и највеће начело које непрекидно обнавља друштвени животе. Није без разлога што Е. апз1 ђаг— Ме аТе назива задружни покрет »правим огранком хришћанетва«, будући да »он тежи да реши у хришћанском духу велике задаће практичног живота : како да се затрпа јаз ивмеђу богаташа и сиромаха, како да се сузбије антагонизам између капитала и рада«..... Зато психолошки задругарство даје нарочиту мотивацију, на име : егоистички мотив ублажен додатком једног делића алтруистичког мотива. То је она смеса начела индивидуализма пи колективизма коју руски философ В. Соловјев вове »слободним колективизмом«, а задружни радници свих земаља воле | навивати »вадружним духом« (Резрт соорега |". Од

1 Тобготтапћа, Апфћојосле соорбгануе, стр. 51—52. 2» РВ. Бле тапп погрешно негира нарочиту задружну мотивацију и иронизира »еп besonderer eGnossenschaftsgeist und dergleichen .