Filatelista

Ред. Назив ауто Врста Број Време сабораћаја и упо-

бр. путујуће поште превоза п. п. требе жига алпл.

37. — Ријека — Љубљана АПП 90 1963/64, 1964/65

38. — Загреб — Ријека Ауто-пр 24 1962/63

39. — Загреб — В. Трновитица АПП 28 1962/63, 1963/64

40. — Зрб. — Бан. Јаруга — Гарешница Ауто-пр 210 1962/63

41. — Загреб — Р. Слатина АПП 211 1962/63

42. — Загреб — Кутина Ауто-пр 210 1963/64

43. — Загреб Бурманец АПП 211 1963/64, 1964/65

44. — Загреб — Бјеловар „ 28 1964/65

45. — Осијек — Батина 2 216 1949/50, 50/51, 61/62

46. — Осијек — К. Виногради ga 216 1962/63, 63/64, 64/65

47. — Осијек — Bpno»e — CA. BpoA a 217 1961/62, 62/63

48. — Осијек — Сл. Шамац bj 217 1963/64

49. — Осијек — Врпоље |. 217 1964/65

50. — Вараждин — Тракошћан Ауто-пр 236 1962/63, 1963/64

51. — Вараждин — Копривница e 26 1963/64

52. — Сл. Пожега — Н. Капела ~ 229 1962/63, 1963/64

53. — Сисак — Топуско „а 232 1962/63, 1963/64

54. — Сплит — Имотски АПП 242 1949/50, 50/51, 51/52, 53/54

55. — Карловац — Камање 5 1956/57, 58/59, 59/60, 60/61 Линије „Зрењанин — Београд" и „Карловац — Камање" саобраћале су

без броја.

У колони врста превоза дајем тумачење скраћеница: Ауто-пр (Ауто-превоз) и АПП (Ауто путујућа пошта).

O NEOBIČNIM NAČINIMA DOTURA POŠTANSKIH POŠILJKI Milan V. Petković

Ljubavna poruka ili objava rata, uklesana u kamenu, ispisana čvorovima, utisnuta u vosak ili metal, ispisana na pergamentu ili običnom papiru, nije poruka ako nije uručena onome kome je namenjena. Zbog toga postoji pošta sa svojim kuririma, konjanicima, kočijama, automobilima, avionima, sa svojim markama, žigovima... Ali da li je to sve? Poruke stižu i na druge načine. Poruke uredno frankirane, sa svim nalepnicama, žigovima i ostalim što krasi jedno pismo — ono koga kasnije filatelisti s ljubavlju čuvaju u prozračnim omotima, s ponosom pokazuju na izložbama ili, jednostavno, skupljaju i sastavljaju kolekciju samo za sebe. Bo O tim, neuobičajenim načinima dotura poštanskih pošiljki biće reči u ovom

anku.

DOTUR POŠTANSKIH POŠILJKI U PERIODIMA KRIZA I ZA VREME RATOVA

Svesna svoje uloge posrednika u prenosu pošiljki, pošta je uvek nastojala da se prilagodi uslovima kako bi što bolje odgovorila svojoj obavezi. Tako je francuska pošta stavila na tešku probu svoje sposobnosti u toku rata 1870 — 1871. godine. Opsada Pariza, kao rezultat poraza Napoleona III kod Sedana u ratu sa Pruskom, pruža sjajne primere domišljenosti i uspelih i neuspelih pokušaja poštara da prenesu vesti iz Pariza i u Pariz. Rukovodstvo Pariske komune, koja je u međuvremenu uspostavljena u opsednutom gradu, dalo je punu inicijativu svim građanima u pogledu iznalaženja i uspostavljanja sigurne poštanske veze Pariza i unutrašnjosti zemlje. Prvi pokušaj, koji je ubrzo napušten zbog velikih troškova, sastojao se u tome da se u Parizu konstruišu, napune gasom i puste u atmosferu, baloni koji će nositi poštanske pošiljke i kaveze sa golubima-pismonošama iz Pariza u provincije, a otuda da se šalju poruke pomoću tih istih goluba-pismonoša. Sagrađeno je i pušteno ukupno 67 takvih balona. Prvi je nazvan „Gambetta” u čast čuvenog. generala Gambete. Pisma su pakovana u vreće a svako pismo je bilo uredno frankirano, snabdeveno žigovima i ostalim oznakama pošte. Pored toga, svako pismo je nosilo otisak posebnog dvokružnog žiga sa natpisom „Rćpublique Francaise — Aćrostiers — Dartois” („Republika Francuska — Aerostati — Dartoa”). Pošiljaoci su još dodavali rukom oznaku „Par ballon montć” (balonska pošta). Cena tih pisama se kreće od 1.800 do 30.000 FF. Pižonogrami — golubija pošta — su minijaturni komadi papira ili mikro-snimaka koje su golubi donosili u Pariz u kapsulama pri-

5