Filatelista

4spekti mejl-arta 59

Mall art ı filatelija

Jovan Reljin

.. aNaime, mail art je, za razliku od drugih oblika umetničke komunikacije adresiran na odredjenu ličnost (zahvaljujući prirodi poštanskog saobraćaja), pa Je s toga i odnos primalac — delo mnogo prisniji i intimniji nego u drugim umetničkim oblastima. Karakteriše ga lični odnos pošiljaoca i primaoca, visok stepen njihove intimnosti i poverenja. Pa čak i na velikim medjunarodnim izložbama mail art rađovi zadržavaju karakter ličnog obraćanja, jer gledalac je veoma svestan adresiranosti radova jednoj odredjenoj ličnosti, pa razgledanje izložbe po malo liči na zavirivanje u nečiji privatni život, u tudju korespondenciju.»

Andrej Tišma

Brojni su autori do sada davali svoje definicije mail arta ı opredeljivali poziciju ovog savremenog umetničkog pokreta u relacijama umetničkih vrednosti ı ukupnog poimanja umetnosti. Višeznačnost i više- dimenzionalnost u umetničkoj komunikaciji, najčešće su karakteristike tih definicija. I to, sigurno Je, teško da može biti sporno. Čini se da dalje i ne bi valjalo ići, jer bi svako detaljisanje moglo da ugrozi onu neophodnu slobodu izražavanja, slobodu korišćenja reči, simbola, znakova, koji pripomažu da se u toj umetničkoj komunikaciji što potpunije ı efektnije iskaže ı dokaže ta višedimenzionalnost ı višeznačnost kojom vlada ı raspolaže umetnik, autor mail arta. Promišljanje Jednog od uglednijih teoretičara i promotera mail arta dato uz navode na početku ovog teksta dotaklo je onu dimenziju koja Je bliska ı meni kao filatelisti ı kolekcionaru.

Strogo administrativan, najčešće konzervativan pristup, koji poznaje samo one kategorije koje odvajkada postoje kao izložbene takmičarske klase u filateliji, odsečno će odbiti bilo kakvu moguću vezu mail arta ı filatelije. Oni popustljiviji, dozvoliće da ona možda, eventualno, ima neke aspekte parafilatelije ı tu će završiti svoje učešće u tome. Ima ı onih bez dovoljno mašte, koji se ne usudjuju da se izmeste iz po pravilu uskih okvira svojih interesovanja za klasiku ı a priori odbijaju da je mail art vredan filatelističkog truda ı vremena. Il to, bez obzira što je mail art prisutan već decenijama kao ugledan umetnički pokret, koji intrigira i provocira desetine hiljada umetnika širom sveta i što njihova dela mail arta tako glasno i ubedijivo prozivaju filateliste na dijalog i komunikaciju.

Svako delo mail arta je svojevrsni eksperiment. I ne treba zaboraviti da je to njegova glavna vrednosna oznaka. Za komunikaciju Je uvek potrebno najmanje dvoje. I to onih koji će otvoreno ili zatvoreno pismo (opened or closed letter) prihvatiti kao sredstvo komunikacije, tj. kao sredstvo njihove medjusobne misaone koordinacije. Sadržaj konceptualne umetnosti čine asocijacije, aproksimacije