Filatelista

18 67 Izložba multipla - poštanskih karata Jozefa Bojsa, održana prošle jeseni u Narodnom muzeju, u okviru programa Filafesta naišla je na veliki odjek u domaćoj kulturnoj javnosti. Početkom ove godine izložba je navedena kao povod za održavanje dve tribine na alternativnoj kulturnoj sceni SKC-a i Doma kulture “Studentski grad”, na teme “Sloboda stvaranja na primeru umetnosti Jozefa Bojsa” i “Kreativnost = Kapital” (poznato Bojsov iskaz). Kao urednik i neposredni inspirator izložbe u Narodnom muzeju, osetio sam potrebu da nastavimo sa osvetljavanjem doprinosa jednog od najvećih konceptualnih umetnika XX veka. Naravno, razumećete veliku isprepletenost ovakvog shvatanja umetnosti i filatelije.

V. Begović

KREATIVNOST

Jedna od osnovnih poruka Jozefa Bojsa, koja je često ponavljana u predavanjima, intervjuima i umetničkim radovima ovoga umetnika bila je da ljudi mogu i moraju da nauče da budu kreativni na više različitih načina. Poznatim iskazom “Svaki čovek je umetnik" Bojs nije mislio da nagovesti da bi svi ljudi trebalo da budu ili bi mogli da budu stvaraoci tradicionalnih umetničkih dela. On je pre imao na umu da ne bi trebalo da posmatramo stvaralaštvo kao posebnu privilegiju umetnika, već da bi svaki čovek trebalo da iskoristi kreativno mišljenje u svojoj sopstvenoj oblasti interesovanja – bilo da je to pravo, poljoprivreda, fizika, obrazovanje, uredjenje kuće, raz ili lepe umetnosti.

Šo a 10 Bojs je zamišljao da će šira

JUSEH BEJYS j7 +C} 4640 Ž primena judske nasi 7 | S – i sveobuhvatnija definicja

NELE RNSDHRIF: : “umetnosti” kao ishod toga – proisteći u nešto što je on

STRRATILH RIJINIERTE KUNSTRKRIDEMIF nazvao “društvena skulptu-

ra” (social sculture). Dok je

| DIJSSELUD{HF EHSKEUFRSTRRSSE i ovaj izraz za Bojsa označavao

mnoge stvari, možda bi se

široko mogao definisati kao

svestan postupak oblikovan-

ja, nekog aspekta iz okruženja

– bilo da je to politički sistem, privreda, ili učionica - prelaz iz haotičnog stanja u stanje oblika,

ili strukture. Društvena skulptura treba zajednički da se oformi, kroz stvaralaštvo (često je navo-

dio primer košnice kao idealan model rada). Za Bojsa je potreba za promenom ili doslovno za

preoblikovanjem bila hitna. “Svuda oko nas” - govorio je, “osnovne stvari u životu vapiju da se oblikuju, ili da se stvore“.

Iskazi “Umetnost = Kapital” ili “Kreativnost = Kapital”, koje je Bojs često koristio u svojim

umetničkim radovima, mogu se razumeti kao kratke notacije njegovih ideja, i nagoveštavaju da

su kreativnost i umetnost novi tok preobražaja društva kakvo je on zamislio. Multipl “La rivoluz-

% |] 1 |

* Ovaj rad (multipl) može se videti na izložbi “Zbirka Macura” (Beč) u Umetničkom poviljonu “Cvijeta Zuzorić” na Kalemegdanu (prim. rednika).