Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

16

Из ових се сисита врши утицај на васпитање спартанске омладине, па се оно добрим својим Делом и вршк у њима. Захваљујући овом утицају, спартанско васпитање показује неке сасвим изузетне особености у упоређењу са васпитањм у осталим државама античког света.

Васпитање младог спартијата вршило се под надзором државе, преко колегије ефора која је руководила и осталим државним пословима.

Мајка је морала свако новорођенче да донесе пред ефора своје филије, који је имао да оцени да ли се дете може развити у снажног и здравог спартијата. Ако би дошао до негативног закључка, наређивао би да дете има да се убије и оно је бацано са стене зване Тајгет. Тако се, већ од првог дана живота спартијата, испољава апсолутни утицај државе на даљу његову судбину.

Из овога се јасно види да класа експлоататора не жели да се број њених припадника повећа једЦим лицем коме би припадао одговарајући део земље, а да оно нема довољно физичких! способности да као снажан и суров војник заштити постојеће стање.

Од рођења па до седме године дете се васпитава у породици, под надзором мајке. Васпитање се овде састоји од чнсто физичког одгајањ.а. Ово прво васпитање једнако је за дечаке и девојчице и врши сепод истим условима.

По напуњеној седмој години, дете одлази да се васпитаза под надзором државе, у државном училишту, под руководством васпитача педонома, који су такође плаћени од државе.

Ту, под врло примитивним и суровим условима, проводи дане у физичким вежбама, које садрже углавном елементе природних облика кретања а то су трчање, скакање, бацање, рвање и песничење, а врше се такође и многа предвојничка вежбања. Подељени су у групице., којима руководе, под надзором педонома, цајспособнији међу њима. На тај се начин деца навикавају на командовање и на покоравање, који су тако потребни у војничкој служби.