Fiskultura kroz vekove : predavanje održano na Kolarčevom narodnom univerzitetu

ре, оживљавано, ту и тамо, заводљивом сликовитошћу ограничених размера. Уосталом, шта е и остало, осим излагања догацаја према њиховом редоследу, кад се намерно, рекао бих злонамерно избегавало упуштање у праве узроке дубоких промена у друштвеном уређењу, кое су увек налазиле веома јасне одразе и у фискултури? Да би фискултура могла да буде погодно средство у служби одржавања капиталистичких 1 , режима и друштвеног уређења уопште, била је лансирана теза о њеној неполитичности, а нарочито о неполитичности њеног најпопуларнијег средства спорта.

Проучавајући историју, ми ћемо видети да је она у класном друштву, а нарочито у Риму, често била тако постављена.

Кад се фискултура овако поставља, онда је јасно, д'а историчарима фискултуре који служе реакционарним тежњама капиталистичког друштва, не остаје друго, него да од историје праве хронологију како би створили заблуду о њеној вечној неполитичности.

Оваква историја фискултуре данас нас не задовољава, јер ми знамо дубоке узроке друштвених појава на које су нам указали творци историског материјализма. Таква је историја умртвљена и не може да служи образовању, а нарочито васпитзњу људи који хоће да град'е бољу будућност.

Ми данас знамо да друштвено уређење зависи од економских односа (односа производње; Сегал: „Еконбмски развитак друштва' 1 ), ада је фискултура условљена друштвеним' уређењем. Фискултура, односно физичко васпитање, као и целокупно васпитање, зависи од друштвеног уређења, па ћемо у овом излагању тако н дз приступнмо проучавању фискултуре кроз векове.

Физичко васпитање у својим најранијим формама претставља устварн чисто физичко образовање које тада у целости испуњава целокупно васпитање. Живот

8