Glas naroda

4 3 8

ЛРОТИВ ДЕЧИЈЕ ШТЕДИОНИЦВ.

Мк смо у ОЈзоме листу иисади о користи штедвоница. Сада у „Новој Школи" гшшу о томе, како штедионице те нису на добро, с тога пуштамо у лист разлоге, који се против штодионица наводе, да читаоци наши суде о једном и другом. „Првоипрво морам сноменути пишеучитељједан, чија реч у томе ионајвише важи, да већина деце из разних врло нојмљивих уарока и ие добивају сваки час новаца, не могу дакле ни учитељу предавати, а ако би кад и кад и дала, то би се тако сноро накупила опредељена свота за штедеоницу, да би се једва приметила корист штедеонице, особито кад узмемо дечију нестрпељивоет на ум. Е томе ваља додати да Ие се деца и у овом као и у другим стварима такмачити, ко ће више донети и већу своту новаца згрнути, те тиме иређе у порок грамзења за новцем, обожавања новца, па и у сам ципилук, које никако не може бити школин задатак, да у деци подрањује. Отуда Пе се врло лако отићи још н даље, те Ее деца у натицању око улагања у штедеоницу самој кући досађивати са свакидашњим искањем и мољакањем, и *ад буду одбијени, доћвће и на ту мисао, да нађени новац на столу или др. ком месту затаје од роднтеља. за љубав штедеонице, па т ревностн спрам штедеонице и такмачења са осталим друговима ностађе најаре мали а за тим и велики крадљивци. Сиромашнија деца могу дођиина тумисао да све, чега се само дочепају, а може продати, продаду, да би само и они били равни осталој деци, која добивени новац улажу. Не могу ли ни тим путем до новаца доЕи, е онда долази да завиде осталој имућнијој деци а отуда се рађа завист и нуз ову мржња, а то све место: међусобне љубави, поштовања л пријатељства. Ако Ее дакле штедеонице да оОразују штедљиве, имубие и здраве људе, а нуз то да буду ти људи: завидљиви, пакосни један другом мрсЕИ па још и крадљивци а покрај овога и свашта друго, е онда штедеонице, далеко вам лена кућа од школе већ и због тога! Нри свем том не треба заборавити, да се деци мора оетавити слободна воља за располагање добивених новаца, а и оних, што су у штедеоницу уложени, и ту се онда пита: хоће ли деца употребити сав тај новац на оно, на што би родитељи и учитељи желили, т.ј.да купе себи потребне ствари, или да потпомогну своје сиромашније садругове? Или ће за заште^ени новац може бити купити себи какву сиграчку или посластице? Па догодили се ово последње, онда нису штедионице постигле истакнуту цел;

лако је појмљиво, да ће ово последње увек предходити првом. Не оставили се деци слободна воља на располагање новаца, то ће она тај новац сматрати каоида није њихови онда не ће их вућисрце за улагање у штедеоницу, а натеривање, као и свако друго приморавање и присиљавање није ништа племенито, шта више лако је могуће, да деца добивени новац, место да уложе у штедеоницу, могу га уз пут још потрошити, за које учитељ не може знати, или ће дознати тек преко подказивача: а потказивачи су већ и за то, што су потказивачи, омрзнуте личности, а биће још већма, ако свој занат што ревносније устерају, према чему ће и мржња осталих друговарастити, коју ће лако и сам учитељ ножњети. Поред омразе неговаће сеудеци лаж, јер ће оптужена деца увек нешто измишљавати, да се изговоре, да није онако, као гато потказивачи говоре. Ако дакле узмемо на ум. да штедеоница норед своје лепе стране и нехотице потпомаже одгајење: зависти пакости, мржње, лажи, крађе, и т, д. онда је неморална страна школских штедеоница еуд камо притегла ону моралну и корисну и онда није нимало умесно завађање тих штедеоница, него у место тога живи настојатн треба око тога, даседеца измалена науче раду.Узалудвоља заштедњу, акосенема шта заштедити; а ко уме зарадити, тај ће умети и штедети кад осети, како мучно пада зарада. Родитељи би боље урадили, кад не би баш тако обасипали своју децу новцем; а ако нмају баш излишног новца, то нека га сами укамаћавају у корист своје деце у оној мери, у којој ће се корист приметити јер камата, што ће дете добити за уложени новац, тако ће бити незнатна, да ће и само дете кагати: е па што ми је то? Но у колико мању корист има дете од штедеонице за уложени новац, у толико ће штедеонице имати већу корист оддеце, јер кад више хиљада деце уложи своје улоге бар од 1 ф . излази више хиљада Форината, а то ће штедеоницама лепу крајцару донети, само што школин задатак не може бити, да потпомаже новчане гаводе, који су већмногога обеекућили. II кад додам још, да школске шгедеонице ни једним нримером још нису показале, какав сунапредак учиниле у васпитном — недагошком — ногледу, а знамо, да сви школски нослови поред науке иорају и васпитање унанређивати — а шта шгедеонице могу унапредити, видели смо из горе реченог — то онда морам извести закључак, да с педагошког гледишта сви учитељи листом морају бити одлучно против школских штедеоница."

-~»--члллдлДЛАГЈ\ЛЛл^——

С Р П С К Е Ц В Е Т И.

На збору се реши, да ее још до поноћи причек;.. Међу тим Милош се кренуо из Веограда, али не на Таково него у Ужицу Турцима, јер су онда тамо

Турци били, пак да овима целу ствар изда, тедаови на Таково допадну изненада и да аобуњенике похватају и потуку, јер кад би се из Веограда овамо вој-