Gledišta

p o s to j e dve partije od kojih bi se svaka jednako borila za socijalizam, naravno, razlikujući se možda u strukturi, pristalicama i ideološkim pristupima nekim pitanjima izgradnje socijalizma? Tada bi jedna partija koja bi okupljala većinu kao vladajuća imala pred sobom organizovanu opoziciju, a svaka bi mo- . rala da vodi računa da ne može svojdm monopolizmom ovekovečiti sebe i strukture koje su njeno delo. Ili, na primer, da se u okvirima jedne pc'litičke partije omogući legaJno delovanje organizovane opozicije koja bi predstavljala manjinu i koja bi u normalnom poHtičkom dijalogu sa većinom mogla stajati iza određene proklamovane politike i na taj način delovati kao korektiv politike partijake većine. Tako bi otpale najgore strane jednopartijskog sistema bez ikakvog ugrožavanja socijalizma kao takvog.” (Podvukao D. D. „Gledišta" br. B—9/67, str. 1058.) Pažljiva analiza teksta koji je citiran pokazuje, po mom mišljenju, sledeće: a) hipoteza o dvopartijskom sistemu u socijalizmu izvodi se iz kritike partijskog monopolizma u jednopartijskom sistemu socijalizma (što je, ostavljajući po strani jednostranost same kritike, preuska platforma za isticanje te hipoteze) pa se zato hipoteza ne može razmatrati van konteksta članka; b) hipotetioki elementi o „budućem sooijalizmu" prezentirani su na način koji podrazumeva konkretni socijalizam, jer se doslovce kaže: ~zar ne bi bilo prirodnije da p o st o j e dve partdje” (podvukao D. D.), apstovremeno, kaže se „isrtorijska praksa je pokazala ograničenu vrednost jednopartijskog sistema" (podvukao D. D.); c) da bi se izbegla analiza koja bi kompleksndje ostvetlila savremene procese u nas, govori se samo o poku š a j im a üblažavanja krutog primenjivanja modela jednopartijskog sistema. 2. LEKCIJA IZ METODOLOGIJE I „BRKANJE" DVA PREDMETA POSMATRANJA I DVA NIVOA ANALIZE Sada da se osvrnemo na lekcije iz metodologije kako stvamo ne bismo p o br k a 1 i sadržaje mišljenja i iznetih stavova, U svom odgovom dr Stevan Vračar kaže: „Pada u oči da su u svim dezinterpretacijama sasvim pobrkana dva predmeta, odnosno dva moguća

308

DRAGOMIR DRASKOVIC