Gledišta
5. društvene vrednosti, 6—B. respekt prema važećim zakonima, 6—B. čast, samopoštovanje, ponos, 6—B. političke i društvene vrednosti, 9. slava, renome, prestiž, 10. novac i materijalna dobra, 11. ambicije i želja za vlašću, 12. kcanfor, blagostanje, štimung (raspoloženjs), 13—15. naučne vrednosti, 13 —16. samcodržanje, 15. osveta. U vrednosnoj orijentaciji vodećih likova nisu uopšte ukIjučeni; zlo, nemoralni ciljevi, religiozne vrednosti, umetničke vredncsti, rodoljubive vrednosti. z ovog pregleda očito je da značajno preimućstvo imaju vrednosti koje se direktno tiču međuljudskih odnos a, dok manje od polovine likova reprezentuje vrednosti kolektivnog i socijalnog tipa. Pažnje je vredno 1 to koliko je nizak broj ličnosti koje su vrednosno usmerene ka slavi, prestižu, materijalnim dobrima, vlasti, komforu, znanju. Konačno, karakteristično je i potpuno nepostojanje religioznih, umetničkih i rodoljubivih vrednosti i nemoralnih ciljeva. Vrednosti se tretiraju dinamički i odnos prema njima se kod pojedinih likova često menja, u nekim slučajevima čak i do suprotnosti prvobitnog stava. Ciljevi koje likavi prate dostižu se samo izuzetno, a rezultat težnje ka prvobitnom cilju pretežno je višeznačajan i nesiguran. Na primer, od sedamnaest likova koji se trude da postignu Ijubavne ciljeve, devet likova zastupa nepromenjen stav, dok osam svoj stav menja. Samo dve ličnosti postižu svoj cilj, dve ga ne postižu, a o preostalim se ne može jednoznačno reći da li su svoj cilj postigle ili nisu. STVARNOST, ULOGA, DOBA STAROSTI I SOCIJALNI POLOŽAJ GLAVNIH LIKOVA .ao što smo već konstatovali, filmovi prikazuju izmišljene likove. Za dve trećine likova autor se trudi da stvori verodostojnu rekonstrukciju životnih uslova. Samo jedan Mk (sportistkinja) stvamo je postojao. Životne uloge likova su retko jednoznačno karakterisane u smislu tragike ili ko mike. U pet slučajeva su, na primer, likovi pretežno tragični, u tri pretežno komični sa nekim dirljivim ili tragičnim momentima. U pet slučajeva likovi nisu ni tragični ni komični, a u jednom slučaju je lik u ulozi žrtve. Ni u jednom filmu se ne pojavljuje uloga zločinca. Sve glavne ličnosti prikazane su kao ličnosti u produktivnoj starosti, nije zastupljena ni rola starog čoveka ni deteta. Pretežna većina likova s u adoles c e n t i i Ijudi do tridesete godine života. Adolescentni likovi prikazani su kao lica zavisna od roditelja, nesamostalna. Li-
1595
DRU6TVENI KONTEKST MLADOG CEHOSLOVACKOG FILMA