Godišnjica Nikole Čupića

197

_ Хајдуци верују, да хајдука због женске љубави мора несрећа снаћи ; али то је епски, а не драмски мотив то је веровање у судбину, којој се драма противи. Ђура, се мучио, да са познатом историском катастрофом Главашевом доведе у узрочну драмску свезу предживот његов. Али је та свеза могла бити само епска ; и Станоје Главаш је најслабија драма песникова,

Драмском је песнику потребна велика спрема: познавање света, познавање људи, јако историско знање исихолошка студија, познавање позоришта, тога нераздвојнога друга драмске поезије. Њури је ово махом неДостајало. Велики Шекспир био је глумац. Ђура је ишао у позориште врло ретко. Последњих година дошао би кад кад, да види преставу својих драма; и онда је незадовољно откривао сам својемане. Млађани Шилер пише драму Хајдуке; али је он поред дара и образовања, свога, имао још једно добро: познавао је добро драмску књижевност. Ђура је мало н читао. Па онда трагедија!... Нагињући по нарави својој трагичним мотивима и #удећи за оним што је у поезији највише, Ђура је ударио у трагедију — и ту се разбио његов крепки дар на трошном броду његова знања, образовања и начитаности. Трагедија је данас биљка стаклене баште поетске, пре несена из жарке зоне старинског живота; а Ђура је био крепено чедо слободне природе. '1 рагедија је, вели се, прича о јунаку необичне крепости, необична карактера, необичне истрајности у борби, који нас заноси а био упућен на добро а на зло, и кога горко жалимо кад пропадне, — ако је племенит, што је илеменит био; а ако је зликовац, што могаше и диван бити да хоћаше — а који пропада за то, што, поред све крепости, има и неку слабост, страст, којој не може да одоли, јер је она у њега јака онако исто као што су му јаке