Godišnjica Nikole Čupića

108

пошто је престало гоњење спана — закалуђерио у Хиландару и у калуђерству добио име Теодосије, онда врло лако може бити, да је они прерадио Доментијанову биографију. На многим рукописима хиландарским стоји, да су писани »благословом свештенога сабора и свега братства«. Може бити, да је баш тај сабор заповедио Теодосију, као вештом стилисти, а познатом ученику Доментијанову, да преради животопис св. Саве, да буде јаснији, да се лакше чита, и да буде пунији према приновљеним традицијама и усменом причању Доментијанову. Тако би се боље разумело оно, што Теодосије (стр. 2) вели, да пише живот св. Саве »кмкемоу покехио Отљтекомој покљтојвћ се«. Тако би се разумела боље смерност Теодосијева, што није изоставио пме Доментијаново у наслову своје прераде, – као и оно »сказано Доментијаном, списано Теодосијем« — које је иначе доста нејасно. Онда би могли веровати Теодосију, да је Доментијан одиста ученик Савин ит. д. Гледајући с ове претпоставке може нам се учинити п да има неке стилске сличности у оним »послесловијама« у Шестодневу п у приступу ове Теодосијеве биографије.

О Теодосију се данас зна, да је још по нешто писао осим ове прераде!. Тако.

|, Не сумњамо, да је он још писао:

а, Похвалу св. Симеону и св. Сави — која се често палази у рукописима уз његову биографију св. Саве.

о, Службе св. Сави и св. Симеону — које се такође по некад налазе уз његову биографију св. Саве.

Фд, Може бити, да је његово; али се још не може узети као доказано:

а, Легенда о св. Петру Коришком и служба томе свецу.

|, Види Загле У. 18—19; ХГ. 162—163.