Godišnjica Nikole Čupića

109

6, ЛЕеивот св. Симеуна — скраћен по Доментијановој биографији. !

Не давно је добило српско археолошко друштво рукопис,“ у коме је служба на пренос моштију св. Саве

б-ог Маја. У тој служби на 3. листу, где се описује како је св. Сава пренет из Трнова, долазе речи: »крадћ же Владнславњ тло же нпогдл проровњ Дакидњ Прдњ Кикотомћ сбетаго сканаше нгрме н кеселе се«; а у Теодосијеву животу св. Саве, где се о томе прича, долазе речи (стр. 214) »снефо же Владислакљ Кралљ скетдго поснил достиже и, илко дрезме Давндћ првдњ КЕкотомћ, праљ скетимн «его моштми нсходе н првдањходе радокаше се«. Како се и по другим неким местима у овој служби чини, да није писана за дуго после преноса св. Саве из Трнова, могли би нагађати, да је и њој аутор Теодосије, или можда и сам Доментијан.

Овде ће се говорити само о Теодосијеву животопису св. Саве. –- Познато је, како је Шафарик кудио дело ово, и писца његова што је »Доментијана травес-

', Јагић у историји књижевности 178. стр. држи, «да се је живот св. Симеуна свуда у једној те пстој редакцији сачувао, како га ппса сам Доментијан.» И данас се тако у опште, бар прећутно, зржи. Међу тум Шаг. у ист. јел. књж, 11 232— 233, причајући о животопесу св. Спмеуна који се налази у истом рукопису у ком п животопис св Саве од Теодосија, држи да јеп то посао Теодосијев „истина из дела Доментијанова извађен, адп врло скраћен», и даље: „Код овог другог рада олакшао је Теод. себи посао; просто је изостављао оно што му се није свидело“. Кад тако говори Шафарик, који је познавао прави Домептијанов животопис св, Симеуна, онда би требало наново учинити поређење, па тек онда изрећи: је ли п Доментијанов живот св. Спмеуна прерађиван (скраћпван), или не. Рукопис, по коме је Шал. онако говорио, прегледао јеи Ст. Новак. (З!алае ХЕ. 154— 150); али о том пишта не говори. Међу тим је врло вероватно, да је Теодосије, који је капда свуда пшао за Доментијаном, и ово његово дело прерадно— скративши га да буде пријатније за читање. 2, Старинор сри. арх. друштва ТЕМЕ стр. 15