Godišnjica Nikole Čupića

КОЗЕРИЈЕ ИЗ КЊИЖЕВНЕ ЕСТЕТИКЕ 311

личанства свога оборио си оне који усташе на те; пустио си гњев свој и изгорели су као слама. Чуће народи и задрктаће; спопашће их страх и трепет.»

Тако званих Мојсејевих књига, о којима горе не рекох речи, има, као што се зна, пет, Оне садрже приповедања о постанку света, 0 историји народа од изласка из Египта, о становању у пустињи, о животу Мојсејевом и његовој законодавној радњи. Евреји су имали велики број књига историјских, од којих су до нас дошли само уломци. Те «Књиге Мојсејеве» јесу прикупљене народне најстарије традиције, приче, поуке различне, правни обачаји итд. Међу тим причама и традицијама има их врло много, бар у главним цртама, из врло далеке прошлости, још од пре исељења из Египта, које је било по мњењу учених египтолога за владе наследника Рамзеса П, Менефтаха, или за владе Сетиса ПЛ

Цео тај материјал био је прикупљен и исписан пре Давидова времена, али је прерађиван у погледу на стил и унутарњи распоред пре тог времена, као и после тога времена, док, у половини УПГ Века пре Христа , књиге Мојсејеве, осем У-те и последње, нису добиле дефинитивни свој облик. У-та књига, што се зове „Закони поновљени« састављена је у половини УП Века, за владе цара Јосије (Хошеја) трећег владаоца после Хискије. У тој књизису допуњенеи пооштрене старе, и написане нове одредбе и закони за чување чистоте народне вере, немешање са странцима и чување од туђих обичаја и навика. Књига је та дело једне револуције религијозне.

Да узмемо који пример из Јесајије. Као што је речено, Јесајија је живео у једном од сјајних књижевних времена , али је то време пред страховитом опасношћу.

1 По Бругшбеју 1300 год. од прилике, пре Христа.

На, Ф'Есурфе пигод. р. 175. Масперо мисли да је исељење било за владе Сетиса П.