Godišnjica Nikole Čupića

74 ПАЦИФИСТИЧКИ ПОКРЕТИ У Х1Х. ВЕКУ

.

Поставку Кантову да човечанство по законима свога развијања иде ка општој грађанској заједници, сјајно потврђује културна историја европских народа у ХТХ. веку. Велики технички проналасци и успеси, усавршене справе и машинерије за експлоатисање парне и електричне снаге, и широка употреба њихова у саобраћају и индустрији, извршили су револуцију у начину живљења људи и у њихову мишљењу о свету. Неколико статистичких бројева могли би показати како је данас велики саобраћај међу народима. 1820. г. било је у- свету свега 6 парних лађа, 1900. имало их је 12.300. 1850. г. имало је 38.000 км. жељезнице, а 1900. 800.000. Данас сибирска жељезница веже Европу с обалама утога Мора, а у велико се ради на путу који ће просецати Африку од Александрије до Капштата. Како су се множила и гранала средства за саобраћај, тако је расла брзина путовања, а опадале цене подвоза. Прва парна лађа требала је у 1819. г. 42 дана да преброди Атлански Океан, 1860. прелазило се из Ливерпула у Њујорк:за 11 дана, а данас се из Европе у Америку стиже за 5 дана. Првим жељезничким возовима требао је читав сахат да пређу 30 километ.; данас брзи возови хватају 87—100 километ. на сахат. Електричне жељезнице стављају у изглед још брже вожење.

У почетку ХЛХ. века за пренос једног товара жита из Америке у Европу плаћало се 60 гроша; данас се толико преноси за три гроша. Упоредо с множењем саобраћајних средстава растао је и промет. 1898., само у Немачкој, жељезнице су носиле 698 милиона путника, и 301 милион тона еспапа. Поштански, телеграфски и телефонски саобраћај показује скоро баснословне цифре. Само у једној години, у земљама Поштанскога, Савеза, експедовано је на поштама 32 милијарде пошиљака. 1898. г. примиле су утим земљама телеграфске станице близу четири милијарде депеша, а исте је године говорено на телефонима близу три милијарде пута.

Разгранати путеви, брза и јевтина вожња, олакшан општи саобраћај, колосална производња индустрије, дигли су светску трговину до јачине коју никад