Godišnjica Nikole Čupića

годишњица“ ~, ал а: =; 5 2129

~ 4 6, САМА 47

тиња влада инстинкат и интелигенција 880 и и код човјека, само што код човјека интелигенција превлађује инстинкат, а код животиња инстинкат превлађује интелигенцију. Осим овога мишљења има још једно мишљење, које заступа Васман'). Он држи да код животиња влада само инстинкат. Осим инстинкта он држи да и оно што је код "животиње на искуству основано, да и то припада инстинкту. Он одлучно пориче да је иптелигенција код животиња оно, што је основано на искуству, на памћењу, на опажању, на сјећању. Он држи да све то спада у инстинкат. А интелигенција је њему само оно, гдје се може говорити о субјекти· вВНОЈ свијести смјера, о Формалним закључцима логичким, о духовној моћи апстракција, дакле о душевним изразима, који специфично припадају човјеку. Васманова је књига о инстинкту и интелигенцији у животиња врло оштроумно написана, али нама се чини да је Дарвиново, Форелово и других мишљење о инстинкту пи интелигенцији основаније. Својом дефиницијом инстинкта и интелигенције смјера Васман у њешто друго. Он је својом дефиницијом инстинкта и интелигенције начинио провалу између животиња и човјека. Тијем држи да је ослабио Дарвинову теорију, а већма поткријепио ексистенцију Божју. Он вели за интелигенцију у својој књизи ово: „Интелигенција је што човјека човјеком прави. Својом чудноватом душом човјек је круна свега створења. Својим умом и слободом неизмјерно високо надвисује неразумну животињу, која иде за чулним нагонима својима без размишљања и ићи мора. Својом духовном душом постао је он прилика највишега несатворенога духа, прилика Бога, својега творца«“. Али ја мислим да није потребно изводити из инстинкта ексистенцију Божју, јер „да јест Бог доазују нам појаве пијелога васионога свијета“ (Форел!'.

Васман дакле пориче интелигенцију животињама и само је даје човјеку. „Он хоће овдје границу да удари између интелигенције и инстинкта. То му пак не ће

5) Та зипс ппа ЈеПоеп2 пр ТАлегтејсћ, Ета Кгшзећег Венгас 217 шодегпеп Тћегрзусћојогле, уоп Емпећ Уазталп. Етеђигео пп Вгејзтацп 1899.

ГОДИШЊИЦА 9