Godišnjica Nikole Čupića

64 ПАЦИФИСТИЧКИ ПОКРЕТ У ХЛХ ВЕКУ

разлоге, из којих би се ратови могли оправдано водити; осуђује ратове, који се воде без важних побуда; саветује суверенима да избегавају ратове колико више могу, особито у случајевима сумњива права, и да за расправу спорова прибегавају конференцијама, изборним судовима, џа и самој коцки. ') Осуђује ратовање против јеретика и ратове за равнотежу, називајући их равбојништвима. ) Тражи да се уговори и обећања, дата и непријатељу - нехришћанину, држе и поштују, противно учењу Макијавељеву. Права јачег у рату су, по обичајима народа као и по природним законима, неограничена, али и наша савест и морално осећање човечанства имају да кажу, шта у рату може бити допуштено, а шта не. У Ш., последњој књизи свога дела, Гроције се племенитошћу осећања и ширином погледа уздиже високо изнад својих старих учитеља Платона и Аристотела), и измиче далеко испред свога времена. Ми не можемо улазити у подробнију анализу овог богатог одељка његове књиге“); навешћемо само неколико мисли. Све, што се учини у једном неправедно поведеном рату, неправедно је и незаконито. Ма како био легитиман повод рату, не сме се ни у чему излазити из граница правичности и човечности. Жене, старце, децу, и све који нису ратници, треба увек штедети, а милостив ваља бити и наспрам оних, који су дали повода рату. Заробљенике не треба убијати, а услове, које градови предложе за предају, треба усвајати. Треба избегавати свако непотребно пустошење, као обаљивање дрвета, рушење кућа, нарочито оних које су украс градовима, јавних здања и свега што није у служби рата. Треба чувати споменике, слике, статуе, храмове, гробове; ове последње и из нарочитих виших разлога. Природно право не даје права на отимачину и већи плен, него колико да се накнаде ратни трошкови. И приватна сопственост треба да је заштићена. Робове забрањује хришћанска наука, и т. д. Завршујући своје 1) Ре јиге Веи еф Раслв, П. сар. 28. =) 1 рани

5) Нарочито Ш1. сар. 9. и 10.

"РЧН У