Godišnjica Nikole Čupića

66 ПАЦИФИСТИЧКИ ПОКРЕТИ У Х1Х. ВЕКУ

основа за међународне послове и за вођење ратова, не може се ни замислити. „Једна држава може поступати на четири начина с побеђеном државом: оставити је да живи по својим законима, узимајући у своје руке само вршење политичке и грађанске власти; дати јој нову политичку и грађанску управу; порушити јој и растурити друштво; или, најпосле, уништити јој све грађане '). Први начин одговара међународном праву кога се ми данас држимо, а последњи одговара више међународном праву старих Римљана. Остављам да се цени колико смо ми постали бољи. Треба одати хвалу нашем времену, данашњој свести људској, данашњој вери, нашој филозофији п обичајима нашим“). Монтескије се не слаже с писцима Међународног Права који из онога, начела, да самоодбрана допушта да се убије противник, изводе каква већа и шира права, као што би на пр. било право на робљење, на поништавање каквих привилегија противникових итд.

Сви Француски Филозофи ХУШ. века заступају исто гледиште. Волтер осуђује свако ратовање. Становник са звезде Сиријуса, ) у разговору с једним филозофом са Земље, — пошто му је објашњено како се око ситних ствари народи гложе и бију — узвикује: „Несрећници, може ли бити већег безнила од тога вашег7% Дође ми да ногом растурим и уништим цео мравињак тих смешних убица“.

„Немој се трудити“, одговара му Филозоф. „Они, сами себи раде о глави. У осталом, не треба њих казнити, него оне војводе које живе у својим палатама, шиљући отуда људе на кланице и заповедајући да се за то још Богу ОВНА х)

У Немачкој, Емануел Нант прихватио је поменуту идеју Сен-Пјерову, и разрадио је у свом знаменитом спису „2шп емгеп Емедеп“, који је печатан 1795. г. Он је још раније у неколико расправа доказивао „да развијање људства природно води једном општем (за-

)) Уништити сва грађ. права људи. 2) Пе |" Езрг девз 10585. Шуге Х. с. 8. 3) Из познатог диалога Волтеровог. %) Гео То1вој: Везшпеђ Еџећ, 1904.

а