Godišnjica Nikole Čupića

270 ГОДИШЊИЦА амбициозна жена, по чијем је имену комад назван, глава једне поштоване, старе, племенске породице у Норвешкој, ваља дл се стави на чело свог народа, и да га поведе у бој противу вековног непријатеља његова — Данаца. И она, патриот, ватрено жели то, али је везана нечим што мора крити. Има сина из незаковите љубави са Стеном Стурсом, шведским поглаварем, а он се налази као талац у рукама непријатеља. Страх да јој он не погине обузео је целу; мутио јој памети разоравао све њене планове. Па ипак је било Фаталистички суђено да она, у незнању, мислећи да ће уништити једног супарника свога сина за норвешки престо, убија баш тога сина у своме замку.

Комад је пун заплета, и доказ је да је Ибсен још онда био необичан мајстор у удешавању сценичких ефеката; а главни трагични узрок лежи у греху Ингерове. Она се огрешила о свој женски и матерински позив, што је родила сина кога је морала крити. Најважнија мисао која се издваја из комада, и коју често у својим делима Ибсен илуструје, јесте: да људи имају од природе позиве које морају вршити, ма каквих их жртава и болова то стало. Патриотска тенденција комада провидна је.

У комад Викинзи у Хелгеланду (Поход на Север) унео је Ибсен причу пз исландских сага о Хјердиси (у сагама, Брунхилда): како је њу преваром добио Гунар, јер је јуначно дело које је било услов да се она добије, у његову оклопу и с његовим оружјем, извршио Опгурд (Сигфрид).

Песник се није устезао да што више узајми од народних балада и прича, те да састави што вернију слику онога давног времена, у коме су људи велики по смелости, страстима, вољи и јунаштву; и да је разастре пред своје омекшале земљаке, може бити у намери да им покаже како су мањи од својих праотаца. Тежиште је игре у контрастности карактера, Хјердисе и Дагне, Гунара и Сигурда, и трагичној судбини Гунара који страда зато што мора крити истину, и примати похвале и части које не припадају њему. Силан је ефекат ове драме која је пуна патоса, младости и свежине. Комедија Љубави је оштра сатира на модерни брак, у ком различне бриге и невоље уништавају љубав, ту-