Gvozdeni kolosi : lokomotive našeg doba : predavanje održano na Kolarčevom Narodnom univerzitetu

5

знатно успорен, а размена привредних добара, нарочито на већим растојањима, скоро онемогућена самовлашћем појединих феудалаца, пљачкашким акцијама и тнме што није постојала никаква безбеднсст на саобраћајним путевима. Због оваквог стања су саобраћајни путеви и објекти на њима, често врло високог квалитета наслеђени из претходног периода, пропадали, слабо илн никако одржавани, или чак и намерно уништавани.

Ера- феудализма нарочито за развој сувоземног саобраћаја претставља раздобље застоја и назадњаштва. После крсташких ратова и стварања јакнх поморских центара на обалама Средоземног, а касније и Северног Мора трговина оживљава, а са њоме и поморсхи саобраћај, Освајају се колонијални поседи, доносе се драгсцене сировине у Европу, а сопственим производима налазе се нсва тржишта, почиње борба за пласман робе, рнвалство, ратови. Прилив сировина и све шир-е могућности пласирања производа на нозим тржиштима доводи до прелаза на крупну друштвену производњу. Сукоб између друштвених производних снага н односа у производњи изазива низ револуција и преврата те ксначно и рушење феудалног поретка.

По обарању феудалног поретка буржоаско друштво од мануфактурне прелази на' крупну индустриску производњу. Рударство, топионичарство метална н друге гране индустрије нагло се развијају у чврстој узајамној вези и условљености. У том брзом и широком развојном процесу, саобраћај постаје значајан па чак и условни чиннлац. Све већа количина сировина угља, руда и других, и робе, захтевају нова саобраћајна средства, нове могућности транспорта. Потребе за путовањем, су све веће. Сао-