Istočnik

Стр. 324

источник

Бр. 21

вателно из доба на десет или дванаесг вијекова прије Птоломеја изображена је слика, коју овако означује шен изналазач, један енглески официр.- Ева стоји и разговара се са змијом, а на далеко је насликан некаки Бог с оштрим копљем, којим је пробуразио змијину главу. Јасно је (вели тај официр), да се ова слика односи на првобитно библијско предање, ма да је она благодарећи митичком елементу, прилично слабо подражавање оригинала" (Сар!:. Ргааег, Мв. Јошиа1; цитирано у дјелу Форстера Мопшпеп!« о!' Е^ур1, р. 181.) Али најзнаменитији су перијоди у историји Израиља они, у којима се библијска повјест понајвише спаја са историјом Египта, а то су перијод Јосифа и Мојсија; и по том биће нам задатак, да извидимо, колико свјетлости пружају египатски споменици и папируси на те важне перијоде науке о библичној повјести. У погледу вррмена, у коме су живјели Јосиф и Мојсије и Фараони, који за њихова доба Египтом управљаху, учеии египтолози јако се међу собом разилазе. Но то се да и појмити. Како египатска, тако и библи]'ска историја, не држи се строго и консеквентно хронологије, исто као што се не држи реда у описивању нашљедства у царству. У погледу библично — повјесничкијех дата пошљедња опаска је од нарочитог значаја, јер св. писмо гокорећи о извјесним царевима епшатским, као што се зна, не назива их по имену, већем се ограничава на име „фараона". Наслов „Фараон" на^ен је прво у списку царева тек из XIX. династнје, као што се то види са обидоске дашчице. Фараон значи „сунце" — ра. Египтолог Шаба објашњава тај назив овако: Рега, сунце. мемф. срра. Тек са добом цара Давида и Соломона наилазимо у библији на сопствено име египатских владара. Према том, да би се могло одредити, ко се у то и у то вријеме разумијевао под именогл „фараона" —- мора се имати обзира на она историјска дата, која карактеришу личност и рад фараона. Такву карактеристичну црту налазимо у фараону, који је Јосифа у Египту узвисио. Тај Фараон, пошто му је Јосиф — који дотле бијаше у там> ници, — протумачио његов знаменити сан, очитовао је особите неке ријечи, које га у реду другијех фараона нарочито одликује. „Ово се (тумачење и савјет Јосифов) учини добро Фараону, — вели библија и рече Фараон слугама својим: можемо ли ми наћи човјека, који је као он у којем би био Дух Вожји? Па рече фараон Јосифу: кад је Бог открио теби све ово, постављам те над цијелом земљом егииатском". (Бић. XIII. 37—41) Из тијех фараоновијех ријечи, види се, да он по својим вјерским назорима није Египћанин: он вјерује у Духа