Istočnik
Бр. 5.
Стр. 99
сједи на пријестолу, који је до половине застрт покривачем. Ноге му почивају на подножју (символ величанства) — то је Бог. Пред њим стоје три човјека. Први држи на рукама јагње и пружа га у скромности и невиности Богу; други му пружа свезани сноп пшенице, а на лицу му се огледа гордост и пркос. Оба су голобради, одјевени у тунику, само што је десно раме другога голо. По каквоћи прпноса и по цртама лицн и положају тијела, може и невјешт посматрач уочити у првој фигури Авеља, а у другој Каииа. Трећа фигура у пуној бради приказује свакако оца њихова Адама. Други споменик те врсте јесте саркофаг у катакомби св. Луцпне. 1 ) На њему су изображеин Каин и Аве.1, како приносе жртве једиоме старцу у бради, који сједи па тсамену. Авољ приноси јагње, ТСаин грозд који му је у руци, и класје к је му стоји чело иогу. Иза старог човјека (Бог) стоје двије фигуре (по некима то су ан^ели, по некима Адам и Ква), а трећа (по некима опет Адам, што је сумњпво) окренула се па посматра сцену, у којој се приказује како апђео тјера Адама и Еву из раја. 2 ) (Јлична је слика на једноме саркофагу у Арлесу. 3 ) Но да би кичица вјештака хришћанског још јасније нзразила сличиост Авел.еву са Христом, стављала је уз њег\а, мјесто Каина, Мелхиседека као најизразитију праслику Исуса Христа. Тај случај видпмо на једној слици у 8ап Ука1е у Равенн. На једној страни олтара, на којој је хљсб и путир, стоји Мелхиседек, а на другој Авел>. Обојпца подигла руке ирема небу. 4 ) Јагње. које приноси Авељ на жртву и које је Бог примио псшто га је Авељ прннпо са искреном вјером у Искупитеља, јесте слика Исуса Христа који треба Сам Себе да принесе на жртву за грнјехе човјечанства. Жртва Мелхиседекова јесте слика јевхаристичне жртве, која је по својој суштини исто, што и жртва Авељева.- 1 ') То су најважнији споменици, који приказују браћу како приносе жртву Богу свом. Пошљедицу пак тога жртвовања: прво братоубијство, као да се хришћанска вјештина устручавала приказивати, пошто је само један споменик познат, на коме је изображено страшно братоубијство. То је једна даска од слонове кости грчке школе (из IV. вијека). 6 ) Каин у краткој одећи сакрио се иза дрвета, па замахнуо каме-
Ј ) Христофор' б, о. с . стр. 199.; Кеа1-Епсус1. I. 2.
2 ) Грубач спомиње такође ту слику у своме: „Одговору на питање из црквене иконограФије" („Српски Сион" 1899. бр. 31. стр. 494. 495.), али спомиње уз К. и А. још само три личности, које престављају Лресвету Тројицу.
8 ) Хрисшофор^, о. с. стр. 201.
4 ) Кгаиз, везсћ. (1. сћг. Кипз!;. I. 144.; Кеа1-Епсус1. I. 3. и В. II. 8. 390. 221.
б ) ХристоФорт., о с. стр 201.
6 ) Г о1(1. стр. 202.