Istočnik

Стр. 68

источник

Бр. 5. и 6.

тих ноћних састанака и као таковима навијестимо рат до истријебљења, а сасвим друкчија, ако се ставимо на становиште, да су штетни само релативно и прегнемо само, да их исправимо. Морамо дакле најприје да будемо на чисто, које становигате да заузмемо према тим ноћним саставцима сеоске младежи. Без разлике знања и положаја, без разлике спреме и способности — сви народи имају свој начин весеља и забаве. То је скроз природан процес. Живот је и онако сам од себе тежак, сам од себе и сувише прозаичан, а природа вјечна сила да тражи одре^ене часове, да даде мало одушке и осјећајима својима. Нема народа на свијету и најхладнијег и најозбиљннјег, а да нема и свој начин забаве, игре и весеља! То тражи и природа и сама организација социјалног живота! И не ћемо и не можемо наћи народа на свијету, који нема и својих народних забава! Па можемо ли да тражимо од српског народа, да и он не одговара природи, да нема свога начина забаве и игре? То тек не можемо ? А шта су ти народни ноћни састанци, та сијела, прела, играње кола? Ништа друго већ природан резултат те душевне потребе саме природе човјекове. И као с таковима морамо рачунати. Људи читав дан радили, били у послу, нијесу имали кад ни да се поразговоре. Ноћ пала, сутра празник — хајд да се поразговоримо, да коју отпјевамо. 8ар смо ми бољи? Немамо ли и ми позоришта и сијела, и банкете и бесједе и друге разне забаве, гдје се веселије поразговоримо, позабавимо, а народу ама бага нигита да не дозволимо?! Сама природа захтјева забаву и весеље и док нијесмо у стању народу дати други бољи и згоднији начин забаве од овога данас, не можемо да устанемо противу ових. И не треба да устанемо противу њих, већ само да их што боље размотримо и упознамо и устанемо да исправљамо оно, што на њима не ваља. Св. дужност хришћанска и врела љубав за мили народ позива нас, да употријебимо све, да са тих народних забава одстранимо оно што не ваља, да их управимо њиховим правим путем, да их препородимо. У самој својој суштини сами ти састанци — осим неких нијесу толико рђави. Много и много су и бољи и љепши и паметнији од многих господских забава. Има и у њима неваљалога — као што смо видјели — и то морамо да исправљамо, али они имају и својих добрих страна. Колика је разлика изме^у тих наших ноћаих састанака и оних у западних народа?! Док се на њиховима поглавито иде за тим, да се тијело разигра у страсти, дотле се на нашима колико је могуће душевно назидава .