Istočnik

Бр. 8.

Гошодн КОЗЗКЛД-Ђ . . . 4 ). Стихире на »Готоди коззк<^-т»« на 10 б ). 4 ) „Господи воззвахт. . . ." Да исправитсн молитва мол. . ." и стихови што за овима долазе узети су из псалама 140, 141., 129. и 116. У њииа се преставља молитва, зкалост и туга, које је некад Адам ив дЈбиве душе узносио Богу пред аатвореним рајским вратима. Ова прва два стиха поје се увијек самогласно оног гласа, кога су стихире на „Господи вовввахт,Ако је два света, ча сваки има своје стихире, а те су стихире разних гласова нпр. једне су 4. гл., а друге су 6. гл., онда се „Господи воззвах г в..." и „Да исправитсл молитва мол..." ноји увијек на глас оних стихира, које прво долазе, у овом случају иојаће се 4 гласа. „Господи воззвах 'б и „Да исправитсл молитва мон..." ноји се самогласно и онда, кад пред стихирама стоји, да се иоје подобно. У том случлју се ова два стиха одпоје самогласно, а иослије тога ноје се стихире са нринјевима, на колико већ буде одређено, подобно. Послије ова два стиха стоји у Часловцу написано „и 110 чину ст1хи" а то значи, да и те дзље стихове (Иоложи Господи хранен!'е, . . . Не оуклони . . . и т, д.), што долазе за овима треба иојати или бар читати све до онога стиха, пре ( којим је нанисано „на 10", „на 8", „на 6", или „на 4", већ ирема томе, ко.шко је стихира одређено, да се поји. Ми ове стихове нити појимо ниги читамо, већ их просто изостављамо. Једино се поје на пређеосвећеној лнтургији и то ангиФонски онога гласа, кога се поји „Госноди воззвахт.", а за то вријеме свешгеник у олтару преноси св. даре на жртвеник. ') На великом ввчерњу, кад се оно свршава одјељено од јутрења поје се по правилу стихире на „Госиоди воззвах г б" најмање на 6, затијем на 8 и најпошље на 10. На 6 се поји у очи празника с полијелејем, кат, не падне у пред — или иопразнство. На 8 се ноји на празнике с полијелејем, кад падну у пред — и попразнство; затијем на све празнике, којима би по правилу требало свршаваги бденије, а не свршује се због какве запреке. На бденију се не поји никад мање од 8 стихира, а по некад и 10 нпр. у очи Недјеље. На 10 се поји и кад падну два празника заједно нпр. 1. септемОра, ако није храм, и 1. окт. ако се празнује у Когородици и светима. Пред литургијом пређеосвећеном и Василијевом на вел. Четвртак поји се на 10; а на Благовијести пред литургијом на 11 и то пред једанаестом стихиром поји се припјев : „Творни аггелш свол духи и слуги свол пламенБ огненнвхи", узет из иредначинатељног псалма. У број ових 4, 6, 8 и 10 стихира не иду стихире на Слава и И н м н 4. На великом вечерњу у очи Недјеље поју се стихире на 10 из Октоиха и из Минеја. Стихире у Октоиху зову се „васкреснима" и саставио их је прве три Јован Дамаскин, и те носе назив „васкресне", друге три, које такође спадају у васкресне називају се у Октоиху „восточнима". Ове стихире у грчким Октоисима имају натпис Ауосто\1ХХ и , а саставио их је по мњењу једних Анатолије цариградски иатријарх у 5 вијеку,- а по мњењу других, које је много вјероватније, саставио их је у 9. вијеку Анатолијч Студит, ученик Теодора Студита и игуман студијског манасгира у Дариграду. Словенски преводиоци мислећи, да „ауаТоХ^ха" долази од ријечи исток (восток), нреведоше са „восточни". Овај погрешни натпис је у сарајевском издању Октоиха иоирављен. За овим стихирама долазе у Октоиху стихире посвећене у славу Богородици, које је у II. вијеку саставио управо направио ексцепт из стихира Јеврема Сирскога, Павле Аморејски. У грчким Октоисима ових сгихира П. Аморејскога нема. У словенски Октоих су унесене око 18 вијека и иоје со у сиромашним црквама, које не могу купити Минеј. На великом вечерњу у очи Недјеље иоју се стихире (10) од Недјеље свију светих до Месоиусне овако: а) Ако у Недјељу не падне свети с бденијем и нолијелејем то се иоји 7 стихира из Октоиха и 3 из Минеја. б) Ако у Недјељу падне свети који има стихире на „Господи воззвах г б" на б, онда се ноју 0 васкресних стихира и светоме 4; в) Ако у Недјељу падне свети са полијелејем или два света, онда се поје 4 васкресне а 6 светога или светих: г) Ако у Недјељу надне пред — или поиразнсгво или оданије празника, онда се поје 4 васкресне и из Минеја 6 стихира и то: прво 3 стихире пред — или иоиразнства, а затијем 3 стихире светога, а у оданијв иак само 6 нразника. 0) Ако у Педјељу падне пред — или иоиравнство и свеч'и са иолијелејем онда се иоје 3 сгихире васкресне, 3 стихирв иред — или поиравнства и 4 стихире светога.

Стр. 124

источник