Istočnik
Стр. 21«
ИСТОЧНМК
Бр. 14.
[ОК>ЗЧ> ? 6'ГН копрош Н^ЖНМ И (МДИ НЛПО/ИННЛНЈА ПјЖ|8(Тк8к)Ш 1 ИЛ1'ћ, ЧТО НМкЗА шУтнТк '1МКН,Ш1 ок^цлнЈАлт« (Ц. В. 1889., 17. Практ. рук. кб совер. богосл. прав. цер. Стр. 134. цит. 14.). Коначно излази, да се не може овдје примијенити у пракси руске цркве ријешено питање: »Дожно ЛИ ОГГДНЛК/ШКДТК КОГД /1 жмнр У.ПГШТГА К'К ок^и^нш жшнтмд н л дрХгон нЈк^пЧ?« (Сводђ указ и зам г ћт. по вопр. паст. прак. Стр. 199.-201.). Тиме били би на чисто са свечапим обећањем, које црква утВрђује својим молитвама и благословом у заруци. Потребно је инак да се обазремо и на односно схваћање у грађанским законицима. У коментару једног на правничком пољу нознатога књижевника читамо: ...,,]24оспа сгкуа пе зтака гагике као §га(Зјапзко-ргауш ак4, пе°'о као т(;е^пгајис1 (Зш Бгака (2ћ]'зћшап, 8<;г. 137.-153., 648. 1 вНе^есе). .. 1и1оспа сгкуа гагПкије сгкуепе гагике ос1 гагика ^гасЈјапзклћ ргета ^оте, сЈа Н зи гагике вк1ор1јепе иг Б1а^оз1оу 8Уез1 ;еп1ка (Еисћо1о§ра), Ш Бег 1акоуа ћ1а^об1оуа. 2агике ргуе угвН ргоби^јији 8е ро капошскјћ ргор181 . .. ОгасЗјанзке гагике пазирго!; ргозис!јије у/,1 оспа сгкуа ро ргор18Јћ птзко&а 1 ћјгап^швкр&а ргауа... Сгкуепе иагцке зи пегаггјегНуе (2ћ |8ћтап, 8(;г. 155.), 4ег гас!јаји геппћепот гаргјјекот.. . <Зоз1есЗио рг^есе, (;о језб сте пеуа!јапот геа1(;ћи гагиспјка (гагиси1се) та 8 којот Јги^от озоћот" (21н8ћтап, 8(;г. 394. Ог. Мапап Вегепс1п: Титас к оћсети аизипјзкоти §та(Јјап8коши 2акоп1ки. Кпј. I. 2а°тећ, 1880. 81г. 255, 256., 313.). Ово доводимо у свезу са оним, што дапас уонће важи о надлежности наше цркве у њеном брачном законодавству и судству (Др. Никодим Милаш, Прав. цркв. право § 151. Стр. 537.). А друкчије и не би могло бити обзиром на тумачење Важамона: »Канони имају вигпе снаге од закона државиих, јер оии, на име канони, -пошто су проглашени и утврђени од светих отаца и од царева имају значај као св. писмо; а закони изложени су само од царева, те с тога не могу падмашити св писмо, ни каноне« (Ат. Синт. I., 38.). Ето тако, обзиром на горе истакнуте јасне чињенице, не могу пристати уз мишљење, да »у самој ствари, ни црквепи, а ни грађапски закони обећање дато од стране жениха или певјесте ком другом лицу не квалификују као препреку за брак« Па онда да »према томе ни изјава жениха или невјесте, да су се другом ком лицу обећали, ни кривица њихова да су обећањем. женидбе обманули друго које лице, не чини препреку за свршавање св. тајне брака«. Светозар Грубач. [Јреглед црквено-школског и просвјетног ткивота. У нашој цркви. Новратили се. Њихова Високонреосвештенства госнода митрополити захумско-херцеговачки Петар и бањалучко-бихаћки Василије новратили -су се концем овог мјесеца у своје резидепције са лијечења из монархије. „Нроскјетина" скушптина. 28. јупа о. г. одржана је VIII. редовна главна скупштина Просвјете, просвјетног и културпог друштва Срба у Босни и Херцеговини, у дворани нове српске школе у Сарајеву. На овој скупштини било је више предлога, што од главног одбора што од пододбора. Најглавнији предлог, о коме се највише дебатовало, бво је, да се прошири круг рада Иросвјетипог,