Istorija bosansko-ercegovačke bune u svezi sa srpsko- i rusko-turskim ratom : (študija za narod i državnike)

19

не забораве, да је тако по званичном попису; у стварп има свега тога више, јер су и бегови и народ скривали своје имање, да плате мање данка.

Хришћани у Босни и Ерцеговини већином су земљорадници, тежаци. Села, гди живе, неорганизована су а куће раштркане, без икаквог одређеног реда.

Домаће, породичне задруге израђивале су све што треба од одјеће, обуће п постеље. Само луксузне ствари добављане су из вароши.

У Ерцеговини су задруге, у неким мјестима, узајамно једна другој куће правиле: данас мени сутра теби. Јевропски дописници новински, видивши то, говорили су : „овоје права комуна и комунизам. :5)

Православни и у селима пи у варошима најбољег су стања међу осталим становницима другог закона. То је међу тим п с тога, што православни нијесу као Мухамедовци по ратовима гинули и дангубили, нијесу се дневно по неколико пута око богомоља врзли, нијесу жен"скиње из заједничког пословања од мушкиња одвајали.

Но ипак у опште узев, народ је вриједан, радин, пи ако још на прастари начин и земљу и алате обрађује и израђује. Код Мухамедоваца, као што споменусмо, мушкарци више у раду издиру; код Хришћана, готово подједнако послује п женско и мушко. Босанци би се чудили Црногорцима, који већином рад пзбјегавају, а женама готово све послове на врат товаре.

ВРЛИНА ЧОВЈЕКОЉУБЉА ДО сад је у веллко красила овај народ. Кад ко случајно погорп, кад коме марва исцрка, остали сељаци начине му кућу мобом и сваки по нешто учини прилога, да оштећени често из темеља оштету намирп. Сиротој удовици п нејакој спрочади помогло би све село, да љетину сврши, помаже им и у домаћим пословима, који су преко снаге тих сиротних. То је чињено о својој храни и са својим алатима. „Прости“ ови синови природе усрдније су вршили човјекову и хришћанску дужност, но сви они, што су по десетину година богословије изучавали; они су сматрали за нарочиту дужност своју, помоћи сваком страдалнику и невољнику, био он у слободи или апсу.

ВРЛИНА ГОСТОЉУБЉА припада свему народу свију закона, а 0с0бито православним Србима. Ма ко му под кров дошао, он ће га уљудно примити и почастити чим може, што му је „бог дао.“ Свако чељаде зове та „братом“ само ако је Хришћанин. — Народ је у опште узевши у обадвије покрајине даровит, разборит, рјечит и способан. То је јамачно узрок те су слободоумни Богомили и републиканци у Босни земљишта нашли п јаког корјена ухватили били. Само сплетке и оружије могло их је из Босне потиснути.

Но судећи по свима политичним и осталим друштвеним пословима садањим, у велико се опажа, да су православни становници ових покрајина разборитији, отреснији и живљи од римокатолика, па у нечему и од Мухамедоваца. Држи се у опште, да је

15) Шта значи комуна и комунизам види опширно изложено у књизи „Пут срећнијем животу“. С)

4