Jugoslovenski Rotar

Karakteristično je napomenuti, da se Leskovac, posle pet-

vekovnog ropstva, za čitav mesec dana ranije oslobodio od Turaka (11 decembra 1877 god.) nego Niš, blagodareći svojim ustašima, pomognut niškim ustancima koje su vodili: Kole Rašić i Tasko Uzunović, a pored toga i toj okolnosti, što nije imao nikakvo utvrdjenje za odbranu. Medjutim Niš je oslobodjen mesec dana kasnije zbog toga, što poseduje rimsko utvrdjenje u kome je bila jaka turska posada, koja je davala žestok otpor srpskim trupama. / U takvom stanju Ae oslobodjenja ТЕ је započeo svoju privredu, prvo zemljoradničku i trgovačku pa onda industrisku, zauzimajući Jednu po jednu poziciju privredne delatnosti. A zaradjena para tim putem našla je brzo primenu i u industriji, jer su trgovci sa zaradjenim parama u trgovačkim poslovima, putujući širom Palkana, do Pešte i Beča, uočili značaj industrije u privrednom životu i dali prvi začetak industrije, najpre po okolnim selima i vodenicama (zbog pokretne snage) sa gajtanom, pa zatim sa suknom, štofom i drugim artiklima. Taj i takav začetak industrije ubrzo je dobio toliki zamah da to pretstavlja čitavu studiju i zaslužuje jedno naročito podslavlje u ovakim napisima, ma da su o leskovačkoj industriji dosada napisane čitave knjige. (Spomenica na proslavu pedesetogod. od Sretena Dinića, »Leskovac Srpski Mančestar« od Čede Joksimovića, »Leskovac juče, danas ı sutra« od Stojanovića, RHistića i Trajkoviéa itd.).

Blagodareći naporu Leskovčana i napretku postignutom od oslobodjenja dodanas u razdoblju od samo 62 godine, Leskovac se više ne spominje ni kao turska palanka i kasaba ni kao srpska začmala i beznačajna varoš, već grad koji ide ka velikovaroškom izgradjivanju sa trgovinom i industrijom prvorazrednog značaja. Važno je spomenuti i istaći da Leskovac za svoje izgradjivanje nije skoro ništa dobio od države i banovine, no uložio sva svoja sredstva bez dinara tudjeg ili stranog kapitala i svoj privrednokulturni nivo podigo na stepen modernih gradova. U tom stremljenju on ide u susret novim tekovinama i uspesima i očekuje s pravom da se njegovim naporima pokloni veća pažnja od strane merodavnih i pozvanih.

Trgovina i novéarstvo.

Posle zauzimanja Srbije od Turaka u 15 veku ubrzo je uspostavljena komunikaciona veza izmedju Soluna i Beograda i trgovina počela da struji ovim tokom. Leskovac na ovoj saobraćajnoj liniji postaje važna karavanska stanica sa mnogobrojnim hanovima, koji se i danas pominju. Trgovina polako zauzima vidno mesto u njegovom životu i u prvo vreme do početka 19 veka ona se nalazi u rukama Cincara i Grka koji se naseliše. Bogata lesko-

380