JUS standardizacija

iN

OSIM

ace

- DK 389.6

|

BILTEN SAVEZNE KOMISIJE ZA STANDARDIZACIJU – BEOGRAD

Februar ; 3

Broj 2

Godina 1953

DK 658.788.4:621.798:389.6

STANDARDIZACIJA AMBALAŽE

Ambalaža ima veliki ekonomski značaj za sve privredne grane jedne zemlje i to, kako po liniji proizvodnje, tako i po liniji transporta i potrošnje. e

Za industriju Je ambalaža značajna u prvom redu zato, jer zauzima znatan deo njenih proizvodnih kapaciteta i jer se računa da jedna petina svih troškova proizvodnje u industriji otpada na ambalažu. Zatim, ambalaža pomaže industriji pri rukovanju i plasmanu proizvoda. . - .

Za saobraćaj je ambalaža od velikog značaja jer se pomoću nje pravilnije i lakše rukuje najraznovrsnijim proizvodima i vrši ekonomičniji transport.

Za poljoprivredu je ambalaža značajna jer joj olakšava brže sakupljanje proizvoda i njihovo lakše iznošenje na tržište, sprečavajući pri fome njihov rastur i kvar.

Za trgovinu je ambalaža od posebnog značaja jer joj pomaže kod same prodaje prizvoda i olakšava njihov firansport i upotrebu. Naročito je njen značaj veliki u spoljnoj trgovini svake zemlje.

Jedna od najosnovnijih prednosti dobre ambalaže jeste, Što ona najbolje zaštićuje sve vrste proizvoda od bilo kakvog kvara, od eventualnog rastura i krađe pri njihovom transporiu i čuvanju.

Obzirom na ovo nekoliko najosnovnijih, čisto ekonomskih prednosti ambalaže, i bezbroj drugih njenih vrlo značajnih osobina, ona prefstavlja važan faktor i

_ Za našu privredu i zato joj treba posvetiti neophodnu

pažnju.

Naša je zemlja u pogledu ambalaže; a u odnosu na industriski razvijenije zemlje, jako zaostala i usled toga naša privreda trpi velike gubitke, koji se ekonomski nikako ne mogu pravdati; zato je potrebno da se problematici ambalaže kod nas ozbilino pristupi i otklone njeni dosadanji nedostaci.

U prvom redu, potrebno je- da se za svaki proizvod nađe pakovanje koje mu najbolje odgovara. S toga je potrebno uzefi u obzir njegove specifičnosti, vodeći računa o njegovom poreklu; zatim se moraju uzeti u obzir uslovi rukovanja, skladištenja, i transporta; a na kraju, želje i ukus potrošača, kao i njihov standard živofa.

Veoma je teško pronaći odgovarajuće tipove ambalaže za svaki posebni proizvod koji će odgovarati svim pomenutim uslovima, a naročito ako se radi o lako kvarljivim proizvodima, kao što su voće, povrće, riba, meso, jaja, buter i dr.

_ Koliko je teško pronaći i odrediti tipove ambalaže koji najbolje odgovaraju svim potrebnim uslovima, a naročito u nedovoljno industriski· razvijenoj zemlji kao što ·je naša, može najbolje da ilustruje slučaj sa izradom ambalaže za voće i povrće. Voće i povrće uspeva po celoj zemlji pod raznim klimatskim i geografskim uslovima; standard života u svim tim krajevima vrlo je različit, a saobraćaj je nejednako razvijen. S druge, pak, strane, proizvodnja drvene

STANDARDIZACIJA

a Godina 1955 | Br O | Strana 153—854

ambalaže vrši se po celoj zemlji u velikom broju manjih i većih preduzeća, koja su često slabo snabdevena potrebnim mašinama i alatom.

Da bi se štete, koje nastaju iz ovakove situacije, mogle, bar donekle izbeći, potrebno je, u prvom redu, odmah pristupiti standardizaciji ambalaže po svim granama, vodeći računa, kako smo već napred rekli, o realnim uslovima svakog pojedinog tipa, a naročito o sledećim faktorima:

a) FIZIČKIM

— osobene karakteristike proizvoda (oblik, gustina, zapremina, Kkrtost);

— dužina bavljenja proizvoda u svakom pakovanju (nepromočivost, sterilizacija);

— spoljni uzroci, od kojih proizvod treba da bude naročito zaštićen (prašina, vlaga, suša i dr.);

— karakteristika materijala koji služi za pakovanje. b) SKONOMSKIM

— jedinstvo prodaje proizvoda;

— način prodaje proizvoda (po težini, po zapremini, po jedinici itd.);

— odnos između cene upofrebljenog materijala i cene upakovanog proizvoda;

— namena i način transportovanja (dužina prevoza, transport morem, kopnom, vazduhom, slanjem preko okeana, u arktičke, tropske 'ili umerene predele): Š

— mogućnost rukovanja (jačina i upotreba raspoložive radne snage, kapaciteta i vrste postojeće me hanizacije i dr.). -

c) PSIHOLOŠKIM

— prikazivanje na tržištu, da bi se probudila pažnja i izazvala kupovina;

— markiranje (u cilju udobnijeg transporta, pažljivijeg, rukovanja, zadovoljenja ukusa, prirode Dproizvoda i eventualno uputstvo o sadržini, veličini, težini, fabričkoj oznaci, žigu itd.).

Među proizvodima koji zahtevaju naročito brižljivo pakovanje i zaštitu usled svoje velike osetljivosti na spoljne uticaje navešćemo: buter, voće, povrće, jaja, ribe, mesnate proizvode, mleko, mlečne proizvode, razne lekove, lekovito bilje, šećer, ulje, razna pića i dr.

Mada su svi navedeni proizvodi usled svoje lake kvarljivosti jako osetljivi, kod nas se još ne posvećuje dovoljno pažnje mjihovoj opremi i zaštiti. Tako se većina njih, po nekoj ukorenjenoj navici, još uvek prodaje bez ikakvog pakovanja ili a sasvim nedovoljnoj ambalaži, mada oni preistavljaju važne artikle ishrane, ili neophodno potrebne lekove. Kod nas još uvek vlada mišljenje da će nas sitno fabričko pako-

Beograd