JUS standardizacija
lično donese i zahteva se da bude rešentog istog đana! Kao đa je u pitanju neki najobičniji administrativni postupak, ko- ji je zaista i moguće okončati u tako kratkom vremenu. Čak i laiku bi moralo biti jasno đa se rađi o vrlo obimnoj stručnoj analizi i o vrio odgovornom poslu.
.· Nije teško zamisliti koliki je obim stručne analize ako se ima u vidu da se često rađi o vrlo velikom broju medjunarodnih ili stranih tehničkih propisa i standarda, čija primena se ugovorom predvidja. Sve te propise je nužno proučiti, stručno analizirati, upoređiti sa domaćim propisima i oceniti đa li su ili nisu "u saglasnosti" sa njima ili da li su ili nisu "u suprotnosti" sa njima, odnosno oceniti njihovu prihvatljivost u slučaju da odgovarajućih domaćih propisa nema.
Ocena prihvatljivosti medjunarodnih ili stranih tehničkih propisa i stanđarđa, nije nikakva formalnost, već vecma odgovoran stručni i društveni posao, jer ta ocena mora biti data u skladu sa usvojenom politikom stamdardizacije u našoj zemlji i odredbama Zakona o stanđardizaciji, tj. da li će primenjivanje tih propisa biti..... •.•” u skladu sa interesima i mogućnostima Socijalističke Federativne Republike Jugos av ije" „ave kako to stoji u članu 2. pomemitog Zakona i politikom unifikacije i tipizacije opreme, proizvođa
i drugo. ;
Ako se ovome dođaju i sleđeće činjenice: da je kod znatnog broja zahteva potrebna i odluka, odnosno odobrenje Saveznog izvršnog veća, da je broj zahteva veoma veliki (skoro svakodnevno pristižu u Savezni zavod za standardizaciju) i da su zakonski rokovi kratki i uz to prekluzivni, onda tek postaje jasno zašto je blagovremeno podnošenje zahteva izuzetno značajno.
Kada se već ističe značaj blagovremenosti podnošenja zahteva, normalno je postaviti sleđeće pitanje: zašto organizacije udruženog rađa ne podnesu odgova-– rajući zahtev Saveznom zavođu za standardizaciju već u samom početku, tj. u tremitku kađa – u vezi sa ođređjenim ugovorom - počnu da prikupljaju pođatke i dokumenta i od drugih zakonom predvidjenih organa i organizacija?
Kada bi tako postupale, ne bi dolazile u takve vremenske tesnace u kakve dolaze sada!
3) Nepotpunost zahteva koji upućuju organizacije udruženog rađa, sastoji se u tome, što se, uz zahtev, ne prilaže neophodna đokumentacija. Ima, čak, slučajeva
da se šalju zahtevi - bez bilo kakve dokumentacije! Razume se, u takvim slučajevima se mora zahtevati dopuna takvih podnesaka, čime se, pored ostalog, gubi dragoceno vreme. Osim toga, po nepotpunom zahtevu se ne može ni rešavati, pa zakonski rokovi za rešavanje pređmeta počinju teći tek od momenta kada je on kompletan, što, takodje, organizacije udruže nog rađa gube iz viđa.
Saveznom zavodu za standardizaciju je nužšno dostaviti:
1) zahtev, u kome se mora navesti odgova-– rajući zakonski osnov;
2) prevođ ugovora;
3) spisak medjunarodnih ili stranih tehničkih propisa i standđarđa, čija se primena predvidja u odđgovarajućem ugovoru i to sa tačnim oznakama i nazivima tih propisa, a naročito onih koji se odnose na bitne karakteristike i funkcionalne sklopove proizvođa i postrojenja.
Za potpunost i tačnost spiska iz tačke 3) prethodnog stava, odgovornost snose orga-– nizacije uđruženog rađa koje ga sačinja-
vaju i prilažu zahtevu.
Rezimirajući ovo izlaganje, zaključujemo time da bi bilo neophodno da zainteresovane organizacije uđruženog rađa, u buđuće, svoje zahteve dostavljaju Saveznom zavodu za stanđarđizaciju:
1) blagovremeno, tj. onda kađa počnu da prikupljaju pođatke i dokumenta ođ drugih organa i organizacija; i
2) kompletne.
Ako bi se tako postupalo, bilo bi to u interesu i organizacija udruženog rađa i Saveznog zavoda za standardizaciju i društva u celini.
a _—_—___ _ _ _ _,_________________________________— 65