JUS standardizacija

resa društva. Na mestu predsednika, predseđdavajućeg i zamenika predsednika nalazi se 5 ličnosti koje se biraju iz najuglednijih krugova britanskog društva (lordovi i slične ličnosti).

Ostali članovi Izvršnog odbora mogu se po= deliti na sledeće grupe: predsednici i predstavnici pojedinih grana (gradjevinarstvo, elektrotehnika, hemija, mašinStVO, usluge u domaćinstvima, medicini i trgo=vini, tekstil, unapredjenje kvaliteta), koji nisu službenici BST; predstavnici odgovarajućih nacionalnih institucija: sindikat, konfeđeracija britanske industrije, komitet potrošača, ministarstvo trgovine, ministarstvo odđbrane, ministarstvo za životnu sredinu, osnivačke institucije; ne=koliko pogodnih ličnosti koje se uzimaju kao kooptirani članovi; predsednik komiteta za finansije i na kraju generalni direktor BSTI i sekretar BST.

šni odbor utvrdjuje politiku uz pomoć veta, koji se osnivaju za pojedine ne (o kojima je bilo reči). Ovi savetoje na čelu (svaki na po nekoliko)

ta zaduženi da odgovaraju za iniciraizrađe standarda i utvrdjivanje šireg rama rada i priroriteta u svOoOJOJ Obi. Tako, na primer, savet za elektrotehniku ima pod svojim okriljem 7 komiteta za standarde i to za sleđeće oblasti: električno osvetijenje, elektronski sastavni delovi, elektronski uredjaji, opšta elektrotehnika, merenje i kontrola industrijskih procesa, slabe struje i energetika. Za sve oblasti u okviru rada BSI postoji blizu 80 komiteta za standarde.

Članovi saveta za odredjenu granu se imenuju iz sledećih grupa: a) od pređstavnika pomenutih komiteta za standarde, b) od predstavnika asocijacija (na primer, savet za elektrotehniku ima predstavnike sledećih asocijacija: proizvodjača aparata za domaćinstvo, britanskih elektro proizvodjača, britanskih proizvodjača aparata za merenje i kontrolu, britanskih proizvodjača radic uredjaja, Sekcije za osvetljenje u okviru organizacije za usluge u zgradama, Savetođavnog komiteta potrošača, Elektro udruženja žena, Konfederacije proizvodjača električnih kablova, Federacije industrije sastavnih elektronskih delova, Električnih kontaktora, Električnih istraživanja, Elektronike, Korisnika uredjaja, Industrije elektromotora, Jaruženja industrije osvetljenja, Udruženja kompanija naftnih materijala, proizvodjača instrumenata koji koriste u nauci, telekomunikacija, Sindikata, c) od predstavnika organizacija za atestiranje (na primer Savet za elektrotehniku ima predstavnike sledećih organizacija: Udruženja laboratorija za ispitivanje kratkog spoja, Britanskog servisa za kontrolu i prihvatanje električnih kablova, Britanskog komiteta za atestiranje u elektrotehnici, Centra za atestiranje u okviru BSI), d) od predstavnika organa vlade i nacionalizovane industrije (na primer Savet za elektrotehniku ima predstavnike sledećih organa: Ministarstva za energiju, Mini-

starstva za životnu sredinu, Ministarstva za trgovinu (Sektor metrologije, kontrole kvaliteta i standardizacije), Industrije električne energije, Uprave za zdravlje

i bezbednost, Ministarstva odbrane, Nacionalnog veća za ugalj, Pošta) i u nekim slučajevima od predstavnika posebnih BSI komiteta.

Komitet za standarde koordinira radđ tehničkih komiteta i potkomiteta, čiji je osnovni zadatak neposredna izrada britan=skih standarda. Treba još jednom istaći da ovih komiteta i potkomiteta ima OKO

4 500, a prema izjavi predstavnika BSI oko 1 000 od njih je u ovom periodu aktiVnoO. Podela posla: službenici BSI -— spoljni saradnici Kada se izvrši analiza sastava pomenutih tela, može se zaključiti da su sva ona sastavljena od stručnjaka i predstavnika koji nisu zaposleni u BSI. Prema tome, nosioci politike i rada na utvrdjivanju rešenja u britanskim standardima nisu stručnjaci iz BSI, već stručnjaci iz industrije i britanskog društva. Uloga službenika BSI sastoji se prvenstveno u obavljanju administrativno-sekretarskih poslova za sva pomenuta tela: Izvršni odbor, savete, komitete za standarde i za tehničke komitete i potkomitete. Ta uloga nije beznačajna i sastoji se konkretno u obavezi da se organizuju sastanci, šalju dokumenta, pripremaju nacrti i zapisnici, da se SDpTOVOde u život odluke koje donesu pomenuta tela i prikupljaju informacije, važne za rađ tela. Isto tako, službenici BSI su dužni da ukažu na principe i praksu u radu koji važe u okviru BSI. Za svaki predlog za novi ili revidirani standard (koji može podneti svako od pomenutih tela, ili neko zainteresovano telo, ili organizaciJa izvan BSTI) rukovodđdeći službenici u BSI su dužni da daju svoje preliminarno mišljenje. Odgovarajući komiteti za standarde prihvataju ovakve nove zadatke i utvr= djuju im prioritet, imajući u vidu raspoložive kapacitete BSI.

Kada je rad na izradi novog, ili reviziji starog stanđarda započet, o tome se daje obaveštenje u biltenu BSI News. Kad god je moguće, inicijalni nacrt se izradjuje u odredjenim stručnim krugovima,

na primer u pojedinim trgovinskim asocijacijama. U izuzetnim slučajevima, kada

to nije moguće ostvariti, sekretar tehničkog komiteta, ili potkomiteta (on je, kao što je rečeno službenik BSI) zadužuje se da pripremi nacrt uz konsultaciju sa predsednikom ovog komiteta (on nije službenik BSI). Sekretar je odgovoran za kasniju izradu nacrta po ıstom pitanju, zatim za dobijanje mišljenja ođ predstavnika zainteresovanih organa, za kOOrdinaciju rada na standardima u odgovarajućim oblastima, kao i za to đa li je uzet u obzir rad na medjunarodnom nivou.

Prispele komentare na nacrte stanđarda raz-

matra tehnički komitet, a definitivan tekst overavaju predsednici: tehničkog komiteta

261