Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

490 ЈОВ. ХАПЏИ-ВАСИЉЕВИЋ

кад. се зна да те епархије, с малим изузетком у ХУШ веку, није ни било.

Ако је од овог народног казивања и било што у ствари незна се кад Cy ти крајеви п како прибројавани једној или другој епархији. — На месту где се опширно говори о целој Скопљанској Епархији (књига Ш) објасниће се и ово.

Откако ве зна епархијске је послове вршио у овој области митрополитски епитроп — иконом. Иконом је у исто време и протојереј. Први је иконом у Куманову постављен 1888 год, и то је био Димитрије Младеновић.

Цркве су се у овој области почеле оправљати тек од четрдесетих пи педесетих година у XIX веку на овамо. А џамије и текије прављене су у свако време. Цркава, које служе, има сада у области 72, а џамија и текија 13. И ако мислимани напредују у овој области, већ има једне пусте џамије (у Табановцу).

До појаве Ексархије народ је бирао и црквену и манастирску управу, где има манастира. То се вршило сваке године о годовном дану дотичнога манастира или цркве, кад се купи собор. Онда први људи из свих села којима припада манастир, по могућству у присуству митрополита или његова епитропа, прегледају рачуне старе управе, манастирског епитропа и игумна и бирају нову управу. Обично су једни исти људи остајали у управи манастирској или црквеној по неколико година.

Манастари живе од свога имања и милостиње. Милостињу купе манастирски тшатсиљдари; они су калуђери и свештеници, а има их и световних. Пошто су манастири у овој области сиромашни, ако у еваком има тек по један тахсиљдар. Милостиња се највише купи о стрижби (оваца), вршидби и гројзоберу. Милостиња се често упише по разним саборима сваки обећа и упише колико хоће и може — па тахеиљдар зађе у току године и покупи ту писанију. Писанија се врши и на самом сабору пи тад се даје само