Južna Stara Srbija : istorijska, etnografska i politička istraživanja. Knj. 1, Kumanovska oblast : (sa dvadeset i tri slike u tekstu i jednom etnografskom kartom)

ЈУЖНА ОТАРА СРБИЈА 491

у готову. Женске као писанију дају : чарапе, кошуље, тканице, убрусе итд. |

Од скупљене милостиње обично а припада тахеиљдару, ако овај није под платом.

У овој области нема црнога свештенства, премда се од времена на време нађе по који у ком манастиру. А видели смо да их је било; колико се иде натраг све их је више било; налазимо калуђере дечанце, тилачдарце п рилце п из других већих манастира.

Свештенство је у овој области било бедно, без икакве школе. Ко би изучио часловац и псалтир с праг“ вом је могао претендирати да постане свештеник само ако је друге услове испуњавао. Ни материјално стање свештеничко није било како треба; зато су они више радили пољске но парохијске послове.

(Све ло седамдесетих година прошлога века свештеника је бирало село-ако се у њему не би затекао син свештеников у томе чину. Ако село нема свештеника па ко хоће да буде парох тога села понуди му се и добије му(г)уре (потписе) од сељана да га хоће и с тим отидне владици и тражи да га овај рукоположи за дотично село. Или само село учини владици представку и тражи да му овај за свештеника рухоположи дотичнога.

На. свештенички чин имали су првенство свештенички синови и они су га и добијали ако су били доброга владања. После свештеничких синова највише су права за свештенички чин имали учитељи.

За рукоположење плаћало је се владици по три лире, али многе грчке владике уцењивале су свештеничке кандидате или њихове родитеље са ло 20, 90, и 50 лира. На име те таксе узимато је чак и у натури, у житу и отоци. 28

У многоме је ово престало откако је установљена Ексархија; ако је кога уцењивао један владика он је одлазио другом. А све друге прилике знатно ву про-

#8 У другој и трећој књизи овога дела изнети су специјални и занимљиви случајеви о овоме.