Leskovački zbornik
Богослужбени предмети у црквеним ризницама Врањске епархије 401
ванђелисти са својим симболичким персонификацијама. На задњој корици су утиснута четири херувима у угловима, док је у центру сцена Васкрсења. Иста локална кујунџиска радионица као претходна, вероватно је израдила и овај оков, половином ХЛХ века. Сличан поступак примењен је на Беланском четворојеванђељу из манастира Дечана.“
Иконографска представа Васкрсења Христовог, која се готово неизоставно налазила у средишњем делу предњег окова свих поменутих Јеванђеља, везана је за црквену праксу њиховог изношења на целивање током ускршњег јутрења.“
На територији Врањске епархије, сачуван је импозантан број богослужбених и црквених књига. Јеванђеље, црква Светог Николе у Основни правци из којих су оне 2 стизале указују на Московску синодалну типографију, и издања Васељенске Цариградске патријаршије, из времена њене јурисдикције над овим просторима. Велики је и број књига са Свете Горе, чији је утицај на овом подручју током ХТХ века веома снажан, као и издања Београдске Митрополије у време обнове Српске црквене организације на овом тлу. Поред поменутих срећу се грчке, бугарске као и аустроугарске штампане књиге,
У црквама се увек чувају и крстови различите намене, међу којима се истичу они предвиђени постављању на олтар. Веома велика пажња посвећивана је њиховој изради, јер су они неизоставан део великог броја различитих богослужбених и светотајинских ритуалних радњи.
На простору епархије постоје различите форме пре свега престоних крстова, од којих је преовлађујући такозвани воденичарски тип. Он се састоји од средишњег дела то јест крста начињеног од дрвета, који је техником дубореза украшаван сценом Крштења на предњој и сценом Распе-
68 М. Шакота, Дечанска Ризница, Београд 1984, стр. 197. репродуковано на стр. 236, сл. 35. 65 М. Тимотијевић, Црква Светог Георгија у Темишвару, стр. 123.
6 Услед њиховог броја и обима, анализа књишког фонда на територији Врањске епархије, превазилази оквире овог рада, и ваља бити обрађена у посебној студији. Овде су изложени само примери Јеванђеља, услед њиховог посебног места у поретку и визуелној култури унутар храма.