Mamajevo razbojište ili Bitka na Kulikovom polju između Rusa i Tatara : istorijska priča iz 1880 god.

100

те одржати смртну казну. За опасне кривице, вели се, смртна је казна праведна... Али то не стоји.... Јер ако је смртна казна праведна, онда нашто помиловање владаочевог... И ако правда за известан злочин апсолутно смрт тражи, онда је помиловање злочинца неправда.... А ако опет узмемо, да је помиловање у ошште један акат правде, онда не смемо тврдити, да је смртна казна апсолутно изискивање правде .... |

Зар се самим овим актом не показује јасно, да смртна казна није потребна. Осем тога, Фактички је доказано, да кад се губилишта умањавају, или и са свим уклоне: да се тада не множе ни злочинства, која су до тада смрћу кажњена била.... Шта више има примера, да су баш тада злочина дела у народу све на мањак ишла....

Дакле, смртна је казна сасвим излишна. за одржање правнога поретка у земљи....

Молим вас, чујте ме даље... Да се даде народу правда — то беше начело евију векова и времена. Али шта је то правда, у томе се је у разна времена разно мислило .. Бивало је доба, када је у државама било узакоњено испитивање ес мучењем. Оптуженик је стављен на муке, и тако под притиском испитиван о делу, за које је окривљен био. Ето, на такав начин вршила се је, видите, правда у 16. 17. па чак и у 18. веку...

Наравно овако поступање са оптужеником није у самој ствари ништа друго до освета, која је законом била уведена а државном влашћу извршена.... Историјска веза између данашње смртне казни и тога мучења у прошлим вековима није ни у колико прекинута, ... Ми можемо данас измишљавати на стотине

>