Narodna enciklopedija srpsko-hrvatsko-slovenačka : I. knjiga : A—Z

АДМИНИСТРАТИВНО ПРАВО

дана по обнародовању, ако она сама није дужи рок одредила (чл. 67). Она има обавезну снагу и за појединце и за власт, али судови као и Државни Савет и управни судови имају право да цене њену законитост у сваком посебном случају (чл. 68). Обласна скупштина решава обласни буџет сваке године за наредну тодину, по предлогу обласног одбора, и доноси та у облику обласне уредбе (чл. 69). Редовни и ванредни приходи области одређени су у чл. 73, а право на таксе, порезе и прирезе у чл. 74 и 75. Обласни буџет се шаље преко великог жупана на увиЂај, односно на одобрење министру Финансија (чл. 76). За извршење већих економских и културних послова, који би изискивали заједницу у раду, могу се две или више области удружити, о чему доносе одлуку обласне скупштине IO одобрењу владе (чл. 88 и чл. 95. Устава).

Обласни одбор је састављен од најмање 5, 8 највише 8 чланова, изабраних од обласне скупштине за цео период, од којих сваки управља по једном граном самоуправних послова. (у гране, подељених уредбом обласне скупштине), и од којих се један од самог одбора бира за председника за све време његовог трајања (ЧЛ. 89—91). О свима питањима општег карактера и о свима важнијим предметима појединих грана решава одборска седница (чл. 91). Одбор сам прописује свој пословник, као и правилник за своје канцеларије, и одобрава правилнике ових обласних установа (чл. 92). Обласни одбор је извршни орган обласне – самоуправе (чл. 93). Као такав он извршује решења, обласне скупштине, руководи самоуправну администрацију и води надзор над свима обласним установама и њиховим органима, а ради и у време, кад је обласна скупштина на окупу. Даље он расматра и коначно одобрава или одбацује општинске буџете, чији би општински прирез на непосредну порезу шрелазио 50%, но за прирез преко 300%. потребно joe одобрење министра Финансија. (чл. 93). Одбор издаје упутства и расписе за примену обласних уредаба, а у хитним случајевима, кад обласна скупштина, није на окупу, може издавати привремене уредбе о свим предметима, осим буџета, према којима велики жупан има сва права из чл. 66. Даље одбор закључује правне послове, који се тичу области, и заступа област пред судском и управном влашћу, даје мишљење о свим питањима упућеним од владе, подноси обласној скупштини тодишњи извештај о своме раду и о раду свих самоуправних установа (чл. 92—96).

20. И среска скупштина се бира на четири године, и на исти начин (чл. 104). Избори се врше у један исти дан у целој области, а наређује их велики жупан, чије се решење о томе има објавити у службеном листу, ако та има (чл. 108).

Среску скупштину сазива велики жупан у редовне сазиве најмање два пут сваке тодине, и то у пролеће и у јесен у седиште среске управне власти, но он је може по потреби сазвати у ванредне сазиве, а дужан је то учинити на захтев среског одбора или једне трећине чланова среске скупштине (чл. 111). Она бира за целу перијоду председника, потпредседника и секретара (чл. 112). Она је решавајући и надзорни орган среске самоуправе, поставља све самоуправне органе, HO може наименовање извесних препустити среском одбору; она има права издавати, у границама закона, правилнике за OTправљање самоуправних послова среза и за унутрашње устројство и пословање завода и установа среских, као и о. употреби среских средстава; она решава срески буџет сваке године за наредну TOдину по предлогу среског одбора (чл. 114—117).

Срески одбор има, осим председника, 4 члана (чл. 118). Председник среске скупштине је у исто време председник среског одбора (чл. 119). Одбор решава послове у својим седницама (4Л. 119). Састаје се по потреби на позив председника (чл. 190). Он је извршни орган среске самоуправе (чл. 120). Као такав он извршује одлуке среске скупштине, руководи самоуправну администрацију, врши надзор над среским установама и дисциплинску власт над својим органима.

39. Надзор државне управне власти над пословима обласне, односно среске самоуправне власти, који се врши преко великог жупана, односно среског поглавара, одређен је посебице у чл. 191 и сл. за кона о обласној и среској самоуправи. Они могу у року од 8 дана по саопштењу преписа записника седнице обласне, односно среске скупштине, који им се мора достављати, задржати од извршења сваку њихову (в. раније за обласну уредбу) одлуку (чл. 122 и 125); могу присуствовати седницама обласног, односно среског одбора и у свако време узети реч, не прекидајући у речи чланове одбора; могу одборску одлуку задржати од извршења у року од 8 дана по пријему преписа записника одборске седнице (чл. 123 и 1925). Самоуправне и државне управне власти обвезне су на међусобну правну помоћ у свом законитом делокругу (чл. 198). Ако органи среске самоуправе не би могли из. вршити одлуке својим силама, могу тражити помоћ од општине, а ако и она не би била довољна, помоћ надлежне државне власти (чл. 131).

3. Поред поменутих општих локалних државних управа у областима и срезовима, постоје на појединим деловима. државне области и посебне локалне државне управе. То су: локалне управе, којима .je поверено вршење на том делу државне области једне одређене – врсте управних послова, који спадају у дело-

— 99 —