Narodna enciklopedija srpsko-hrvatsko-slovenačka : I. knjiga : A—Z

ЖЕЛЕЗНИЧКИ ОАОБРАЋАЈ

су се имале савладати велике висинске разлике, без већег подесног развијања, овде се први пут употребила зупчаница, по систему Аптову. Од читаве пруге Сарајево—Коњиц (55'8 км), износила je пруга на зупце 18:8 км, и то у 6 одељака, јер се имало зупцима да пређе и једна споредна вододелница, између Пазарића и Тарчина, поред деобе главног дела зупчанице, између Раштелице и Подорашца, у 4 дела, са три станице. Шруга је предата саобраћају 1/9 1881, после двогодишњег грађења. Трошкови грађења од Мостара до Сарајева износили су. 16,600.000 круна. После пруге Мостар—Метковић грађена је линија Добој—Симин Хан (667 км), и предата је саобраћају 26/4 1886. Трошкови су | износили | круна 2.600.000. То је био један огранак долином Спрече од главне пруге Брод—ОарајевоМетковић у босанско индустриско – подручје. Други огранак ишао је на запад, долином Лашве, а према Травнику—Бутојну— Јајцу. Грађење је отпочело лети 1892. Отворена је најпре пруга ЛашваТравник (30 км) 26/10 1893, а октобра идуће године део Травник—Бугојно (408 км). Огранак Доњи Вакуф—јЈајце, дуг 337 км, отворен је 1/5 1895. Пруга Лашва —Бугојно са огранком за Јајце коштала је 46,600.000 круна, са Аптовом зупчаницом на једном делу.

Пруга Подлугови—Вареш, као монтанистичка железница (245 км) предата. је саобраћају 7/11 1895. У том перијоду изграђене су још и пруге од Илиџе sa бања Илипџу (1'3 км), и од Кореновца до СГрачанице (4 км).

У јесен 1902 почето је грађење источне пруге од Царева до Вардишта (1277 KM), ca огранком долином Лима до Увца (388. км). Грађење ове технички интересантне и тешке пруге са 99 тунела и галерија и много високих потпорних зидова и мостова, завршено је у јулу 1906. 'Трошкови су износили 75,000.000 круна (стварни грађевни трошкови 57,000.000 круна). Ови радови извршени су у државној режији. Сем наведених пруга изграђен је у Босни знатан број шумских железница (517'6 км) до конца 1910. За време рата дограђен је знатан део тих железница, тако, да је 1921 укупна њихова дужина износила 1.068 км.

1913 аустриска влада изградила је велики план, по коме се већи део пруга има прерадити на нормални колосек. Преграђена је међутим једино пруга Босански Нови—Босанска Крупа у нормални колосек, а од те до Бихаћа изграђена је пруга. после рата,

Главне железничке пруге су оне, које имају првокласни значај с гледишта унутрашњег и међународног саобраћаја: Италијанска граница —Љубљана—дагреб—Београд—Ниш—бугарска граница, Ниш—грчка граница; Београд—Оуботица—мађарска граница. У пројекту су

Београд—Пожаревац—Прахово — румунска траница, и Београл—Јадранско Море. Остале железничке пруге нормалног колосека су споредног значаја.

Надлежна управа за грађење железница је дирекција за грађење, која потпада под Министарство Саобраћаја. На челу дирекције за грађење стоји директор и његов помоћник. Оедиште дирекције је: Београд. За вршење послова у дирекцији постоје ова одељења: 1. за припреме Daдова, са отсецима: за трасирање, за конструкције, за електрификацију и за екс-

пропријацију; 92. за грађење, са отсецима:

за извршење пруга, за инсталације и опрему, за пристаништа и за зграде: 3. финансиско-економско, са отсецима: за рачуноводство, за књиговодство и благајницу, за набавке, за рачунску ревизију и обрачун; 4. административно-правно, са отсецима: административним, ~ переоналним, правним, санитетским и за осигурање радника.

Надлежност је дирекције за грађење: врши све припремне радове за грађење железница, гради нове државне железнице свих врста и пристаништа на мору, рекама и језерима под руководством Министарства (Саобраћаја. Довршене и опремљене пруге предаје на експлоатацију генералној дирекцији железница, а пристаништа дирекцији поморског, односно речног саобраћаја. У нарочити круг рада дирекције за грађење спада још: примењивање закључених уговора у колико се они односе на извршење радова, располагање буџетом одобрених кредита према законским прописима и вођење књига о утрошку одобрених кредита, наплата и руковођење болничким фондом, наплата и руковођење пенсионим фондом за све неуказно особље, предлагање начина рада у секцијама, састављање завршног рачуна о утрошеним кредитима и подношење истом министарству и персонална питања. За давање мишљења по стручним и лперсоналним питањима | постоји грађевински одбор, који сачињавају: директор, његов помоћник и шефови одељења.

Грађење Јадранске пруте предвиђено је нарочитим законом о доларском зајму са групом Блер, а. неки правци имаће да се дефинитивно утврде законодавним путем. Ради утврђивања дефинитивне трасе за ову пругу, извршена су трасирања следећих варијаната: 1. Беопрад— Шабацдолином Дрине и Шиве на Никшић, преко Црнојевића Реке за Тиват (Которски залив). 2. Огранак од Никшића преко Рисна и Котора за Тиват. 3. Долином Лима од Увца преко Пријепоља и Белог поља на Колашин—Подгорица—Црнојевића РекаТиват. 4. Митровица—Пећ—А ндријевицаПодгорица. 5. Пећ—Ђаковица—Призрен. Даље су, на основу решења министарског савета, извршена трасирања: 1. Приштина —Дреница—Пећ. 9. Лесковац—ЛебанеПриштина. 3. Бујановци—Гиљане—уро-

== 786 —