Narodna milicija

Je шиша 4 гада.

e Nanopv MILICIJE

li Školi 22. мибисноге 4 модонске ИЕ Возне i Hetcegavike

U prostranom polju u blizini divnih šumaraka smeštena je u nekoliko belo okrečenih zgrada Škola Narodne milicije Bosne i Hercegovine. U tim zgradama je smešten veći broj milicionara koji uskoro završavaju ovaj zimski kurs. Jedna poveča zgrada je posebno uredjena za školske prostorije sa velikim i svetlim učionama. Tamo je smeštena i Uprava škole kao i školske kancelarije. Po hodnicima na sve strane grafikoni Petogodišnjeg plana, grafikoni rada, u učionicama takodjer grafikoni, zidne novine, geografske karte, slike državnih rukovodioca, zastavice i parole. Čistoća vlada svugde, a kao uzor tome služe zgrade za stanovanje u kojima su po sobama smeštene čete odnosno vodovi. Tu je i kuhinja, zajednička trpezarija, trafika, magazin, nogometno igralište, prostor za odbojku, prepone za trčanje itd. Kratkim pogledom oka vidi se da se vodi svastrana briga da milicionarima bude škola što pristupačnija, učenje inače prilično obimnog materijala što lakše, slobodno vreme što racionalnije iskorišteno.

Ljudstvo je u Školi uglavnom podeljeno na dva dela tj. na kurs milicionara i na kurs podoficira-komandire stanice. U Školu, medjutim, nisu došli ljudi sa istim ili približno istim školskim kvalifikacijama i opštom naobrazbom, nego je bio i izvestan broj i potpuno nepismenih ljudi ili slabo 'pismenih. Ovi su odvojeni u posebnu četu pa su najprije upućeni na jednomesečni kurs opismenjavanja koji se je održavao u samoj Školi, a zatim po tom završenom prethodnom kursu kada su dobro naučili čitati i pisati, nastavili su sa redovnim savladjivanjem gradiva. Tako im je obezbedjen uspeh koji bi izostao da su se ljudi učili pismenosti nuzgredno uz ostalo školsko gradivo. Pojedini nepismeni su рокаzali odlične uspehe. Takav je slučaj milicionara Tučića koji je stupio u školu potpuno nepismen pa je ne samo naučio čitati i pisati i stekao jedan od najljepših rukopisa od svih djaka u Školi nego je odmah postao po učenju jedan od najboljih djaka Škole.

U nastavnom planu Škole uključena je i osnovna naobrazba koja obuhvata uglavnom gradivo osnovnih škola. U nastavnom planu svakako osnovno je stručno obrazovanje. Nastavnici su oficiri Republikanske

uprave NM i načelnici odelenja MUP B.i H. Časovi se održavaju svakodnevno pre i posle podne sa prekidima za odmor, ručak i večeru, časove fiskulture, kružoke, a uvečer za individualni rad. Učenje materijala je organizovano po kružocima 1 u individualnom učenju. Pitomci su pokazali i potpuno razumevanje važnosti svoga stručnog i opšteg obrazovanja, tako da nisu retki slučajevi pojedinaca koji sve svoje slobodno vreme upotrebljavaju u učenju. Zato je dosadašnji prosečan uspeh vrlo dobar. Marljivim radom i dobrim ocenama se ističu naročito u Školi milicionari Milanović, Šarenac, Kuzman, Dakić, Vukmanović, Tučić, Škobič, Plavšič, Nikolič, Gagič, Kovačević Kosta i Kovačević Savo i mnogi drugi koji su u svim predmetima ocenjeni kao odlični i vrlo dobri. Radi što intenzivnijeg učenja i boljeg uspeha organizovano jie takmičenje po četama, vodovima, desetinama i izmedju pojedinaca. Kroz takmičenje se je osetio znatan napredak u temeбога savladjivanju materijala, a takodjer su slabi djaci kroz takmičenje ispravili slabe ocene. Osim toga je takmičenjem postignuto poboljšanje discipline tako da se može reći da je sad disciplina na visini. Pojedinci koji zaostaju u učenju i koji teže shvaćaju preuzeti su od najboljih bpitomaca koji im ukazuju punu pomoć i tako se omogućava da ne bude zaostalih djaka.

U Školi se razvija veoma živi kulturnoprosvetni rad. Redovno se izdaju zidne novine koje služe svrhama Škole, u kojima pojedini milicionari govore O učenju, radu, daju svoje primedbe i sugestije, ukazuju na dobre primere i nedostatke. Na takav način zidne novine postaju ogledalo rada Škole. A nije to jedina forma kulturnoprosvetnog rada. Pitomcima su pružene bioskopske pretstave, nakon kojih se obično razvija medju njima diskusija o gledanom komadu kao što je bio slučaj sa filmom »Živjeće ova} narod« nakon kojeg

se je spontano razvila vrlo živa diskusija. · Zatim se pitomci upućuju na čitanje razne.

korisne literature, beletristike i slično kojom upotpunjavaju svoje slobodno vreme. Uprava Škole je organizovala i posetu muzeja koja je imala ogromnog značaja. Mnogi milicionari su po Pprvi• put bili u muzeju, stekli su mnoge nove pojmove, obogatili svoje znanje iz istorije, zemljopisa, prirodopisa i etnografije. Zato su dis-

kusija i komentari pojedinaca o toj poset trajali nekoliko dana.

Mnogi medju njima nikad se još nisu u životu bavili fiskulturom, za pojedine fiskulturne discipline nikad još nisu ni čuli. Sada, u svakodnevnim časovima fiskulture igraju nogomet, odbojku, trče, bacaju kuglu i koplje, natječu se u skokovima u vis i u dalj itd. Tako se razvijaju svestrani fiskulturnici kao što je milicionar Tomašević koji je jedan od najboljih i najagilnijih skoro u svim disciplinama. Milicionar Dakić nije nikad bacao koplje ili bombu, a već prvih dana bacao je i jedno i drugo preko 60 metara. Otkrivaju se sportski talenti koji mnogo obećavaju, samo ako se ne zapostave. Milicionar Novović, star 49 godina, jedan je od najboljih u trčanju na preponama. Zadnjih dana je organizovano polaganje normi za značku fiskulturnika. Ovako široka fiskulturna delatnost dobiće još veći zamah i bolje uslove rada izgradnjom stadiona koji se treba podići ovoga leta.

U Školi se nalazi veći broj drugova milicionara iz NR Crne Gore koji su poslani tu na školovanje. Izmedju njih i njihovih drugova iz Bosne i Hercegovine vlada potpuna harmonija, drugarstvo i uzajamna saradnja u učenju. Svi ostali pitomci u odnosu prema drugovima iz Crne Gore posvećuju im naročitu pažnju.

Veći deo pitomaca borci su Магодпоoslobodilačkog rata, koji su se po nekoliko godina borili, ima medju njima ljudi koji su po nekoliko puta ranjavani i koji su više puta odlikovani. I, kako oni sami kažu, iz dana u dan, na svakom novom koraku oni vide plodove svoje borbe. Ušli su u ovu Školu kao politički svesni, ali još uvijek kulturno zaostali, nepismeni, sa zadatkom da iz nje izadju stručno osposobljeni, kulturniji, sa širokom osnovom Za dalji

· razvitak. Oni su shvatili važnost ovog. 2Za-

datka i pored njegove težine svom svojom voljom savladjuju ga i zato nije i: zato ne

· pretstavlja čudo dosadašnji uspeh, nego je

pravi izraz i rezultat jake volje i svestranog zalaganja pitomaca. Tako im se vidik proširio, nove perspektive se otvaraju pred njima. Obogaćujući svoje žnanje uče se da shvataju suštinu svega što se oko njih dešava, postaju potpuno svesni sadašnjice i budućnosti. Ovakvi ljudi su potrebni даnas našem aparatu i resoru unutrašnjih

Najbolji pitomcei, s leva na desno: Milanović, Šarenae, Kuzman, Da kić, Vukmanović, Tučič

18